Instructions for Placemaking: Amussu
19:30–22:00
de Appel, Tolstraat 160, Amsterdam
Over Amussu van Nadir Bouhmouch
Imider, Zuidoost-Marokko. Een roofzuchtige zilvermijn heeft decennialang water overgeheveld uit de plaatselijke watervoerende lagen, waardoor de amandelboomgaarden van een Amazigh-gemeenschap zijn uitgedroogd. Uit angst dat hun fragiele oase zou verdwijnen en hun levensonderhoud zou worden vernietigd, kwamen de dorpelingen in 2011 vreedzaam in opstand en sloten een belangrijke waterleiding die naar de mijn liep. Acht jaar later verzetten ze zich nog steeds in een protestkamp dat nu is omgevormd tot een klein dorp op zonne-energie. De grootste zilvermijn van Afrika, gesteund door samenzwerende inlichtingendiensten en agressief beschermd door de politie, is echter geen gemakkelijke tegenstander. Tientallen mensen zijn gearresteerd omdat ze deelnamen aan wat de dorpelingen “Amussu xf Ubrid n '96” (Beweging op Weg '96) hebben genoemd. Desondanks blijven de veerkrachtige dorpelingen zich verzetten met de weinige middelen die ze hebben – liederen, wekelijkse bijeenkomsten, een simpele camera, een filmfestival en eindeloos vernuft.
Na de filmvertoning volgt een gesprek met de regisseur Nadir Bouhmouch.
Over Our People are Our Mountains: Instructions for Placemaking
In Our People are Our Mountains (naar de woorden van Amílcar Cabral over de bevrijdingsbeweging van Guinee-Bissau) werken kunstenaars en collectieven in Palestina en elders samen met majelis (samenkomst) Jakarta door op afstand instructies te sturen. Het concept achter het gebruik van instructies, in plaats van het fysiek overbrengen van werken of het faciliteren van reizen, komt voort uit ethische, politieke en klimaat-overwegingen. Het versturen van instructies is ook een manier om te wijzen op de fysieke en symbolische afstanden, nadrukkelijk op de diepgaande moeilijkheden die gepaard gaan met het verplaatsen in en uit Palestina, in het bijzonder tijdens de voortdurende genocide. Dit initiatief is daarom een daad van overdracht en vertrouwen: kunstenaars geven hun creatieve richtlijnen door aan hun collega’s in Jakarta, die op hun beurt de instructies ter plekke realiseren, eraan bijdragen en ze uitvoeren.
In deze Amsterdamse iteratie worden de instructies gepresenteerd, en deels live geactiveerd. Elke week van de presentatieperiode wordt een nieuwe video van de deelnemende kunstenaars en anderen vertoond. Daarnaast zal er gedurende het project een programma van performances, workshops en bijeenkomsten plaatsvinden. De filmvertoning van Amussu van Nadur Bouhmouch is onderdeel van dit programma.
Biografie
Nadir Bouhmouch is filmmaker en multidisciplinair kunstenaar. Zijn werk omvat films, fotografie, korte verhalen en essays. Zijn praktijk richt zich op populaire geschiedenis, ecologie, landbouw en de commons door de bemiddeling van gemeenschappelijke en populaire orale kunstvormen. In 2019 was Nadir mede-initiatiefnemer van AWAL, een gezamenlijk archiefproject voor mondeling erfgoed, een residentie op het platteland en een publieksprogramma gewijd aan het documenteren, uitpakken en cureren van populaire orale literatuur of “oraliture” in Marokko en daarbuiten. Dit project en Nadirs andere werk komen vaak voort uit het idee dat 'oraliture' een krachtige bron kan zijn voor unieke esthetieken en verhalen die breken met de erfenissen van voormalige koloniale meesters. Nadir werkt momenteel als lid van de Tizintizwa, een Marokkaans polydisciplinair kunst-onderzoekscollectief dat fungeert als een reeks voorwendselen voor collectieve creatie en kruisbestuiving. Hun praktijk is gebaseerd op samenwerking en samenwerking met anderen, op het vinden van overeenstemming in verschillen en op het verdedigen van de heterogeniteit in natuur en cultuur. Nadirs werk, zowel individueel als als onderdeel van Tizintizwa, is op verschillende plaatsen getoond, waaronder de 35e Biënnale van São Paulo, het Eye Museum, BALTIC, documenta 15, Palais de Tokyo, Museu Nacional da Republica, Creative Time Summit en het International Documentary Festival van Amsterdam.