tentoonstelling
2024
Our People are Our Mountains:…

Our People are Our Mountains: Instructions for Placemaking

05.10–10.11.2024
14:00–20:00
Opening: Saturday 5 October, 3-7pm
de Appel, Tolstraat 160, Amsterdam

Amussu, Nadir Bouhmouch

de Appel verdiept zich in haar huidige programma’s en tentoonstellingen in urgente thema's rondom het gebruik en eigendom van Land. Land is aan de frontlinie voor verschillende kritieke kwesties, waaronder milieucrises, landroof, vestigingskolonialisme en betaalbare huisvesting. In de huidige context van het laatkapitalisme is Land gereduceerd tot enkel handelswaar, ontdaan van intrinsieke waarde en gemeenschappelijke betekenis. Toch zijn we getuige van een golf van politieke en sociale bewegingen wereldwijd die vurig pleiten voor eerlijke toegang tot en teruggave van land en haar hulpbronnen. Kunstenaars, die vaak voorop lopen in deze strijd, zijn niet alleen deelnemers maar ook vernieuwers, die nieuwe paradigma's van gedeeld eigendom verkennen en belichamen en de meenten opnieuw vormgeven.

In Our People are Our Mountains (naar de woorden van Amílcar Cabral over de bevrijdingsbeweging van Guinee-Bissau) werken kunstenaars en collectieven in Palestina en elders samen met majelis (samenkomst) Jakarta door op afstand instructies te sturen. Het concept achter het gebruik van instructies, in plaats van het fysiek overbrengen van werken of het faciliteren van reizen, komt voort uit ethische, politieke en klimaat-overwegingen. De kunstgemeenschap is zich steeds meer bewust van de complexiteit en de gevolgen van reizen, en de logistiek van transport voor korte tentoonstellingen; de klimaatkosten wegen vaak zwaarder dan de potentiële voordelen van het creëren en onderhouden van relaties. Desalniettemin blijft het belang van het onderhouden van contacten, het leren van elkaars artistieke uitingen en het opbouwen van solidariteit over een gedeelde strijd onbetwistbaar.

Het versturen van instructies is ook een manier om te wijzen op de fysieke en symbolische afstanden, nadrukkelijk op de diepgaande moeilijkheden die gepaard gaan met het verplaatsen in en uit Palestina, in het bijzonder tijdens de voortdurende genocide. Dit initiatief is daarom een daad van overdracht en vertrouwen: kunstenaars geven hun creatieve richtlijnen door aan hun collega’s in Jakarta, die op hun beurt de instructies ter plekke realiseren, eraan bijdragen en ze uitvoeren.

In deze Amsterdamse iteratie worden de instructies gepresenteerd, en deels live geactiveerd. Elke week van de presentatieperiode wordt een nieuwe video van de deelnemende kunstenaars en anderen vertoond. Daarnaast zal er gedurende het project een programma van performances, workshops en bijeenkomsten plaatsvinden.

Met instructies door:
Adel Al-Taweel, Al-Wah’at collective, Dalia Taha, Essa Grayeb, Om Sleiman farm, Sakeb.

Performances, samenkomsten en films door:
de Appel COOP at DAI, Dalia Taha, Essa Grayeb, Isshaq Al-Barbary, Mohamed Abdelkarim, Nadir Bouhmouch, Noor Abed & Zeynep Kayan, Noor Abuarafeh, Reading Vigil for Palestine, Sky Hopinka and Suneil Sanzgiri.

Gecureerd door de kunstenaars en de Appel’s team met Marina Christodoulidou en Noor Abuarafeh. Deze tentoonstelling is een samenwerking met Jakarta Biennale 2024.

Videoschema

Woensdag 9 t/m zondag 13 oktober, herhalend:
Noor Abuarafeh, Am I The Ageless Object At The Museum (2018)

Woensdag 16 t/m zondag 20 oktober, herhalend:
Sky Hopinka, Sunflower Siege Engine (2022)

Woensdag 23 t/m vrijdag 27 oktober, herhalend:
Mohamed Abdelkarim, Gazing... Unseeing (2021)

Woensdag 30 oktober t/m zondag 3 november, herhalend:
Essa Grayeb, Suspended Dawn (2024)

Woensdag 6 t/m zondag 10 november, herhalend:
Suneil Sanzgiri, Two Refusals (Would We Recognize Ourselves Unbroken?) (2023)

Instructions for Placemaking

Al-Wah'at collective (Areej Ashhab, Gabriella Demczuk and Ailo Ribas)
How to care for a sabr cactus
Majelis Jakarta partner: Selarasa (Gudskul Ekosistem)

Deze instructie is een reactie op de impact van het cochenille-insect op de cactussen in Palestina, waar het Al-Wah'at collectief uitgebreid veldwerk en workshops voor de gemeenschap heeft uitgevoerd. De instructies geven richtlijnen voor het verzorgen van de cactus — waardoor de cactuskussentjes en dode vezels gesnoeid worden en cochenille-insecten worden verwijderd, wat ervoor zorgt dat deze materialen niet meer gebruikt kunnen worden voor koken en verven.

Om Sulaiman farm (Yara Dowani)
How to build a compost toilet
Majelis Jakarta partner: Selarasa (Gudskul Ekosistem)

Om Sulaiman farm zal instructies geven voor het bouwen van een composttoilet. Het composttoilet op de boerderij van Om Sulaiman werd gebouwd om een duurzame biologische boerderij te garanderen, maar ook als experiment om te helpen een leerplan te maken, zodat alle bouw- en werkzaamheden aan het toilet overdraagbaar zijn naar andere boerderijen. De gids is geïllustreerd door kunstenaars in Jakarta en is beschikbaar in het Arabisch en Indonesisch. De gids richt zich op de sanitaire behoeften van Gaza te midden van de aanzienlijke schade aan de infrastructuur als gevolg van de Israëlische genocide.

Dalia Taha
How to read Palestinian political prisoners’ letters
Majelis Jakarta partner: ruru kids (Gudskul Ekosistem)

De brieven van Palestijnse politieke gevangenen, die voortkomen uit pijn en verzet, bieden een diepgaande reflectie op actie en ethiek. Hun geschriften, die censuur en ontberingen trotseren, nodigen ons uit om ons diepgaand bezig te houden met een daad van verantwoording en emancipatie. Als levend archief dagen deze brieven ons uit om onze houding, ethiek en de aard van rebellie en literatuur te heroverwegen. We worden uitgenodigd om naar een compilatie van brieven te luisteren en ze te lezen.

Gedichten uit Dalia Taha's nieuwe kinderboek “When you visit my City” – een verzameling gedichten over Palestijnse steden – zullen te horen zijn en de kinderen worden uitgenodigd om tekeningen te maken die deze landschappen verbeelden.

Lees hier Letters from Politican Prisoners in Palestine, inclusief een inleiding door Dalia Taha (Engels).

Adel Al Taweel
How to map a memory

Op een plek waar voortdurend wordt gewist en vernieuwd, waar vernietiging en wederopbouw een constante cyclus vormen, wordt Adels werk een vitale documentatie van het geheugen dat in een plek besloten ligt. Adel groeide op in het vluchtelingenkamp Nuseirat en documenteerde zijn herinneringen aan het kamp door de verschillende lagen in kaart te brengen die verbonden zijn aan het geheugen van de plek.
De compositie van het verleden berust op het oproepen van de overgebleven gebeurtenissen in elk individu. De instructies van Adel moedigen aan om de verschillende lagen van herinneringen die aan iemands plaats verbonden zijn te activeren door de fysieke plaatsen, de bewegingen en de emotionele indrukken die erop zijn achtergelaten in kaart te brengen.

Essa Grayeb
How to visualize an invisible line on a map

Essa Grayeb documenteert sinds 2019 het veranderende landschap van Jericho en gebruikt landschappelijke en luchtfotografie om de transformaties van de stad vast te leggen. Het project concentreert zich op het uitzicht vanuit de kabelbaan tussen Tel-Jericho en de Berg der Verzoeking, en bekritiseert het koloniale gebruik van luchtfotografie in Palestina, waar het van oudsher heeft gediend als een instrument voor controle en bewaking. Dit werk nodigt andere kunstenaars uit om te interageren met Grayeb's visuele materialen, en moedigt hen aan om veranderende paden, grenzen of routes te traceren en te documenteren. Door dit te doen onthullen ze de beweging, erosie en transformatie van deze lijnen binnen een landschap in beweging.

Over de video's

Noor Abuarafeh
Am I The Ageless Object At The Museum (2018)
De video is gebaseerd op een verhaal dat parallel is geschreven aan een aantal bezoeken aan verschillende dierentuinen in Palestina, Zwitserland en Egypte. De film valt onder een reeks werken die variëren tussen video, video-installatie, roman en performance, waarin elk van deze afleveringen het concept van het museum vanuit een ander perspectief wordt belicht. De video gaat over de constructie van de dierentuin en zijn historische relatie tot het museum, en de relatie tussen musea en begraafplaatsen; waar deze drie componenten gerelateerd zijn aan de discipline van geschiedenis en het inzetten van een vergelijkbare esthetiek in de weergave van de geschiedenis.

Sky Hopinka
Sunflower Siege Engine (2022)
Momenten van verzet worden samengevoegd en verweven; van documentatie van de bezetting van Alcatraz door de inheemse bevolking, tot de drooglegging van Cahokia en de repatriëring van de voorouders, tot iemands reflecties op zijn lichaam zoals dat vandaag de dag in de wereld bestaat. Dit zijn gebaren die mediteren over de carceralistische oorsprong en aard van het reservatenstelsel, en waar soevereiniteit en strijd elkaar kruisen en divergeren.

Mohamad Abdelkarim
Gazing… Unseeing (2021)
Gazing... Unseeing stelt zich een dystopisch toekomstscenario voor van een Egyptische stad na een ramp. Overstromingen hebben de Westelijke Sahara overspoeld, wat een reeks maatregelen van bedrijven en de overheid in gang zet om de oproerige bevolking onder controle te houden. De film is gebaseerd op een interview met een denkbeeldige vluchteling. Door middel van verschillende standpunten, ideologische wendingen en vragen over economische soevereiniteit, verbeeldt het interview de toekomst van de relaties tussen de groene oppositie, regeringen en de privésector met betrekking tot infrastructuur, privatisering, ecologie, bewaking en migratie.

Essa Grayeb
Sunspended Dawn (2024)
In 1954 bracht de Egyptische regisseur Youssef Chahine The Blazing Sun uit na de Free Officers Revolution. De film, het filmdebuut van Omar El Charif met Faten Hamama in de hoofdrol, werd opgenomen in Luxor, waar een cruciale foto werd genomen van premier Gamal Abdel Nasser en archeoloog Zakaria Goneim. De foto werd genomen vlak voor de opening van een pas ontdekte begrafenis, waaruit bleek dat de kist leeg was. Suspended Dawn is een poëtische, archeologische verkenning van het verleden van Egypte. Het video-essay bevat digitale overlays van Chahine's film en geluid, waardoor hedendaagse figuren samensmelten met de faraonische stad en er een opzettelijk contrast ontstaat tussen het oude en het moderne Egypte. Het reflecteert op de blijvende erfenis van Egypte en vermengt faraonische kunst en mythologie met hedendaagse cultuur.

Suneil Sanzgiri
Two Refusals (Would We Recognize Ourselves Unbroken?) (2023)
De video biedt glimpen en hallucinaties van solidariteit en mogelijkheden door de generaties heen. De dromen van een vrouw worden achtervolgd door een mythologische titaan uit de Portugese mythologie die Vasco de Gama's schip probeerde te vernietigen, waardoor hij India nooit zou bereiken. Vragen over wat had kunnen zijn duiken op aan het einde van koloniale bezettingen in India en Afrika.