Housewarming: A Happy Ending, part IV: A Dweller’s Longing…. Jumana Emil Abboud and Salia de la tierra by Mercedes Azpilicueta
17:30–20:30
Tijdschema
17:00 Doors open
17:30 Opening remarks
18:00 - 18:30
A Happy Ending, part IV: A Dweller's Longing
Performance door Jumana Emil Abboud
18:45 - 19:15
Salía de la tierra [It came out of the earth]
Performance door Mercedes Azpilicueta
19:30 - 20:00
Tweede deel | A Happy Ending, part IV: A Dweller's Longing
Performance door Jumana Emil Abboud
A Happy Ending, part IV: A Dweller's Longing
Performance by Jumana Emil Abboud
De kunstenaar wil een volksverhaal oproepen van negen of negenhonderd jaar geleden, een verhaal uit Palestina, en uit de wereld. Een verhaal dat door de wereld van vandaag wordt verworpen. Abboud’s verhalen komen voort uit verschillende bedreigde waterbronnen in Palestina en de overgeërfde verhalen die ze door de tijd heen hebben geïnspireerd. Wat zich ontvouwt, terwijl de kunstenaar ons door het natuurlijke landschap leidt, is een gelaagd gedicht dat onderwerpen als wateroverlevering, mythe, metafoor, verbeelding en publieksparticipatie omvat. Allen in reactie op de complexiteit van hedendaagse menselijke en meer-dan-menselijke verwikkelingen.
Salía de la tierra [It came out of the earth]
Housewarming cleansing ritual and performance by Mercedes Azpilicueta with sound by Constanza Castagnet
De artistieke praktijk van Mercedes Azpilicueta brengt verschillende figuren samen uit het verleden en het heden, die het kwetsbare of collectieve lichaam aankaarten vanuit een decoloniaal feministisch perspectief. In vloeiende, associatieve verbanden confronteert ze starre verhalen uit de geschiedenis in een poging deze te ontmantelen en ruimte te maken voor affectieve en dissidente stemmen. Zodoende uit haar werk zich in performatieve en sculpturale installaties, geïnspireerd door speculatieve en fictieve Latijns- Amerikaanse literatuur, neobarokke kunstgeschiedenis, hedendaagse populaire cultuur en nieuw materialistische theorie. In Salía de la tierra initieert Mercedes een reiniging van het gebouw met salie, laurier en rozemarijn. De Ruda-plant zal ook in de geest aanwezig zijn. De kunstenaar leest een brief voor aan de genodigden, die gedichten, verwijzingen naar performances uit het archief en muziek bevat. Als overblijfsel van de performance zal een altaar, samengesteld door het team van de Appel, worden achtergelaten in de tentoonstellingsruimte.
Jumana Emil Abboud (Shefa'amer, 1971) woont en werkt in Jeruzalem en Londen en promoveert momenteel aan de Slade School of Fine Art, University College London. Ze is geïnteresseerd in orale geschiedenissen, het onderzoeken van persoonlijke en collectieve verhalen en mythologieën; in het bijzonder volksverhalen en hun locaties van zijn en niet-zijn. In de afgelopen twintig jaar is Abbouds werk gepresenteerd in talrijke solo- en groepstentoonstellingen, waaronder Cample Line, Schotland (2023), Thessaloniki Biennale of Contemporary Art (2023), Biennale of Sydney (2022), Documenta 15 (2022), Common Grounds: Story / Heritage, Casco Art Institute, Utrecht (2020); The Jerusalem Show (2018); Sharjah Biennial off site (2017); BALTIC Centre for Contemporary Art, Gateshead (2016); Biënnale van Venetië (2015, 2009); en Istanbul Biennale (2009), naast vele anderen.
Mercedes Azpilicueta is een kunstenaar uit Buenos Aires die woont en werkt in Amsterdam. Haar artistieke praktijk verzamelt verschillende personages uit het verleden en het heden die het kwetsbare of collectieve lichaam aanspreken vanuit een decoloniaal, feministisch perspectief. Als zodanig manifesteert haar werk zich in performatieve en sculpturale installaties die geïnspireerd zijn door speculatieve en fictieve Latino literatuur, neobarokke kunstgeschiedenis, hedendaagse populaire cultuur en de new materialism theorie. Ze was artist in residence aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam in 2015-16, en ontving de Pernod Ricard Fellowship in 2017. Solotentoonstellingen zijn onder andere Kunstverein Göttingen (2023); Sammlung Philara, Düsseldorf (2022); Gasworks, Londen (2021); CAC Brétigny, Brétigny-sur-Orge (2021); Museion, Bolzano/Bozen (2020); Van Abbemuseum, Eindhoven (2019); Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (2018). Azpilicueta is genomineerd voor de Prix de Rome 2021.