The Remote Archivist 03 met Emma van Meyeren
Dit nummer van The Remote Archivist is samengesteld door Emma van Meyeren, schrijfster en dj uit Amsterdam. Emma's oog viel op het werk van Mary Beth Edelson, een lid van het Amerikaanse feministische netwerk Heresies, die helaas op 20 april 2021 overleed. Wij dragen dit nummer van The Remote Archivist op aan Mary Beth Edelson (1933–2021).
Voor The Remote Archivist nam Emma het concept van het performancewerk Sacred Ritual als uitgangspunt voor haar eigen hedendaagse ritueel. Edelsons performatieve rituelen waren een manier om de 'feministische voormoeder', of ‘godin’ te eren. Een registratie van haar werk maakte onderdeel uit van de tentoonstelling Feministische Kunst Internationaal uit 1978, die mede werd gepresenteerd door de Appel. Deze tentoonstelling speelde een belangrijke rol bij het nieuw leven inblazen van een hedendaags feministisch discours in binnen- en buitenland, met name door de participatie van internationale, enkel vrouwelijke kunstenaars.
15-04-2022
Launch of The Remote Archivist series 03 at mistral
Een speciale lancering van dit nummer vond plaats op 15 april bij mistral in Amsterdam tijdens de tentoonstelling Proxy Gaze. Proxy Gaze was een doorlopend filmvertoningsprogramma in de etalage van hun ruimte met verschillende werken van bewegend beeld uit de Appel Archive gemaakt door enkele van de andere vrouwelijke kunstenaars die aan Feministische Kunst Internationaal hadden deelgenomen: Martha Wilson, Laurie Anderson, Joan Jonas en Lynda Benglis.
28-01-2022
Emma van Meyeren vindt Sacred Ritual door Mary Beth Edelson
Emma heeft de sporen van de Feministische Kunst Internationaal gevolgd door het archief: reviews gelezen, foto's bekeken, correspondentie bestudeerd. Haar oog is gevallen op het werk van Mary Beth Edelson: een lid van het Amerikaanse feministen-netwerk Heresies, die haar werk in '78 in de Appel vertoonde als onderdeel van de Feministische Kunst Internationaal. Edelson werkte met performatieve rituelen, o.a. om de feministische voormoeder (of: 'godin') te eren. Ruim 40 jaar na de vertoning van dit werk in Amsterdam is de vraag waar feministen terecht komen in het collectieve geheugen en hoe zij geëerd kunnen worden opnieuw relevant. Niet in de laatste plaats vanwege het overlijden van Edelson in april 2021.
14-01-2022
CHANGE OF PLANS…
Huib Haye van der Werf is sinds gisteren interim-directeur van de Appel en om dubbele petten te vermijden heeft hij The Remote Archivist series 03 overgedragen aan Emma van Meyeren. Emma van Meyeren was al uitgenodigd om een tekst te schrijven en ingewijd in het onderzoeksonderwerp. Ze zal het onderzoek van Huib voortzetten en haar eigen kijk op het onderwerp vertalen naar deze aflevering van The Remote Archivist.
Emma van Meyeren is een schrijver en DJ gevestigd in Amsterdam. In 2020 publiceerde ze een essaybundel over rouw met de titel: Ook ik ben stukgewaaid. In haar lopende onderzoek, over het dagboek als feministisch genre, nodigt ze kunstenaars uit om na te denken over de relatie tussen het alledaagse en het politieke.
09-12-2021
The Remote Archivist Series 03 met mistral / Huib Haye van der Werf
The Remote Archivist serie 03 – nummer 1 van 1, wordt uitgebracht en gepost in januari 2022
Dit nummer van The Remote Archivist introduceert het onderzoek van Huib Haye van der Werf, medeoprichter van mistral in Amsterdam. Huib’s betrokkenheid bij het archief gaat terug tot het jaar van zijn deelname aan het Curatorial Programme van de Appel (04/05).
Als onderdeel van een screeningprogramma voor mistral over ‘the female gaze’ in bewegend beeld, leidde zijn onderzoek hem terug naar het archief van de Appel, naar de dossiers geclassificeerd met feminisme en het initiatief ‘Feministische Kunst Internationaal’. Deze tentoonstelling met publieksprogramma, die plaatsvond in 1978, werd mede geïnitieerd door de Appel en speelde een belangrijke rol in het (her)starten van een hedendaags feministisch discours in Nederland en daarbuiten, met een indrukwekkende lijst van internationale en enkel vrouwelijke kunstenaars die hieraan deelnamen.
De video bijdrage van Lynda Benglis aan deze tentoonstelling – ‘The Amazing Bow-Wow’ (1977) – is het onderwerp van waaruit dit onderzoek zich verder ontwikkelde.
Dit nummer van The Remote Archivist zal laten zien hoe de taal, verbeelding en ontvangst van dit werk zich verhoudt tot het hedendaags feminisme, en feministische kunst, als ook de huidige discussies over identiteitspolitiek en categorisering.
De lancering van dit nummer van The Remote Archivist valt samen met een filmavond in mistral, met bijdragen van: Martha Wilson, Joan Jonas, Laurie Anderson, Emma van Meyeren en Lynda Benglis. (Datum wordt nog bekend gemaakt.)
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door AFK.
Maker: Emma van Meyeren
Kunstenaar: Mary Beth Edelson
Archivist: Nell Donkers
Ontwerper: Bardhi Haliti
Drukker: Drukkerij Raddraaier SSP
Uitgever: de Appel
Dit project is mogelijk gemaakt door AFK