Nummer 01
“You will meet a driver who is also your technician.”
Josine van Droffelaar in een brief aan Pooh Kaye ter voorbereiding van De Dans Voorbij (een samenwerking tusen de Appel en het Holland Festival), 1981
Kunstenaar Martha Jager gebruikte de uitgebreide collectie van correspondentie in het Archief van de Appel als vertrekpunt voor haar onderzoek naar de komende twee afleveringen van The Remote Archivist. Het archief intrigeert haar als een plek van relaties, waar behoud door activering plaatsvindt en waar het professionele en het persoonlijke elkaar zichtbaar ontmoeten.
Ze bestudeerde honderden brieven, telegrammen en ansichtkaarten, van o.a. Theresa Hak Kyung Cha, Alison Knowles, Barbara T. Smith en Mierle Laderman Ukeles uit de vroege de Appel periode van 1974 – 1983.
Een zekere kwetsbaarheid spreekt uit de briefwisselingen die vrijwel allemaal getuigen van een symbiose tussen leven en werk. Daarnaast getuigen veel van de brieven van een hechte en feministische vriendschap tussen kunstenaars en toenmalig directeur Wies Smals en curator Josine van Droffelaar. Een brief van choreograaf en filmmaker Pooh Kaye uit 1981, geadresseerd aan Josine van Droffelaar, sprong er dusdanig uit dat Martha besloot om zelf te reageren met een brief. Hierna ontstond een dialoog per post en email.
Deze correspondentie, die herinneringen met het heden verweeft en door het Archief van de Appel en door twee persoonlijke geschiedenissen reist, vormt de tweede serie van The Remote Archivist.
Nummer 02
"In response to your letter let us start by saying we do not feel addressed by ‘Dear Sirs’"
Martha Jager is geen onbekende in het Archief van de Appel, twee jaar geleden werkte ze een paar maanden mee als gast-archivaris. Gaandeweg haar zoektochten stuitte ze op bijzondere correspondentie en Mail-art in het Archief van de Appel.
Daarna, in 2020 is ze het brievenproject Dear, gestart. Als curator nodigt ze maandelijks kunstenaars en dichters uit om een brief te schrijven welke het publiek thuis ontvangt. Martha is geïnteresseerd in persoonlijke geschiedenissen en briefwisselingen als vorm om contact te leggen en netwerken te maken. De schrijver en lezer, net als de ontvanger en verzender wisselen constant van rol, net zoals Martha moeiteloos van rol wisselt. Nu in 2021 is Martha terug in het Archief van de Appel als kunstenaar om serie 02 van The Remote Archivist te maken. Ze weet de weg en kan de correspondentie die ze in 2019 aantrof trefzeker lokaliseren. Ze zegt: het dialoog ligt in het archief te wachten, tot iemand het weer activeert. Dat kan snel zijn, maar kan ook jaren duren. De resonantie blijft. De stukken komen weer tot (nieuw) leven en de makers worden uit de (soms hele diepe) vergetelheid gehaald.
De Appel programmeerde in het Holland Festival in 1980 De Dans Voorbij Josine van Droffelaar werkte als “medewerker” in de Appel van 1978-1983, nu zouden we haar curator noemen. Wies Smals die de Appel in 1974 oprichtte en meestal directeur maar soms directrice werd genoemd, zou nu de titel Artistiek Directeur hebben. Wies en Josine waren de samenstellers van De Dans Voorbij en nodigden Pooh Kaye uit als danser - op de website van de Appel wordt Pooh beschreven als een “perfekte” leerling van Simone Forti. Tegenwoordig omschrijft Pooh zichzelf als filmmaker en choreograaf.
De innige en persoonlijke briefwisseling tussen Pooh Kaye en Josine van Droffelaar en Wies Smals was Martha’s ingangspunt in het archief. Voor The Remote Archivist heeft Martha contact opgenomen met Pooh Kaye en ze zijn een correspondentie begonnen, digitaal en op papier. De persoonlijke taal tussen twee vrouwen van verschillende generaties die de dagelijkse zaken in alle mates van belangrijkheid beschrijven. Over 20 jaar zal iemand van de volgende generaties de correspondentie tussen Martha en Pooh uit het archief vissen. Die kunstenaar, onderzoeker, curator, danser, directeur, choreograaf, filmmaker, schrijver en/of archivaris zal dan allereerst de rol van lezer aannemen.
Kunstenaars: Martha Jager, Pooh Kaye
Met correspondentie uit het archief van: Barbara T. Smith, Barbara Howard, Martha Wilson, Josine van Droffelaar, Marian Zazeela, Mierle Laderman Ukeles, Ulrike Rosenbach, Yvonne Rainer, Joan Jonas, Barbara Bloom, Martha Wilson, Gina Pane, Josine van Droffelaar, Femke Aggy, Francien en Mia
Archivaris: Nell Donkers
Ontwerp: Bardhi Haliti
Uitgever: Stichting de Appel
Druk: Raddraaier SSP
Deze tweede serie wordt gemaakt in samenwerking met het Jaap Harten Fonds