Steffani Jemison – Samson Young “Decoders Recorders”
Opening: 2019-07-06 18:00:00
Looiersgracht 60, Amsterdam
Decoders-Recorders
7 juli - 1 september 2019
woensdag - zondag
12:00 - 20:00
Looiersgracht 60
Een Duo Solo met Steffani Jemison en Samson Young. Gepresenteerd door De Appel in samenwerking met, en bij Looiersgracht 60
De Appel is, in teken van hun eerste samenwerking met Looiersgracht 60, verheugd de duo solo tentoonstelling ‘Decoders - Recorders’ aan te kondigen van de in New York wonende Steffani Jemison en de in Hong Kong wonende Samson Young. Beide kunstenaars onderzoeken vormen van compositie, notatie, gebaar en alternatieve talen om onderdrukte sociale geschiedenissen en huidige hachelijke situaties te benaderen.
Decoders - Recorders wordt gepresenteerd in combinatie met de tentoonstelling "Steffani Jemison: nieuwe video's" in Stedelijk Museum Amsterdam, van 22 juni tot 29 september 2019.
Samson Young, een klassiek opgeleide componist, maakt werken op papier, video's, performances en complexe installaties die de geopolitieke fundering van geluid en taal verkennen. Young is geboren en gevestigd in Hong Kong en reist de wereld over om onderzoek te doen, in het bijzonder naar grenzen en tegenpolen. Hij leeft dichtbij de resterende dichotomieën tussen "oost" en "west" waar koloniale structuren nog steeds grote delen van het dagelijks leven bepalen. In de tentoonstelling zijn werken uit verschillende sleutelseries opgenomen. Muted Situation #5: Muted Chorus maakt deel uit van een reeks documenten van koor- en compositorische uitvoeringen (gedirigeerd door Young) die bepaalde lagen van geluid opzettelijk dempen om ervoor te zorgen dat de gearrangeerde vocaliteit opniew ervaren kan worden. Voor Young is deze opzettelijke onderdrukking van voorheen dominante stemmen "een manier om het ongehoorde en het gemarginaliseerde bloot te leggen, of om bepaalde veronderstellingen over horen en geluid te onthullen." Naast dit werk en een andere videowerk genaamd Lullaby (World Music), bevat ‘Decoders-Recoders’ selecties van een reeks nieuwe, grootschalige tekeningen, die hier voor het eerst worden getoond, getiteld Ancillary Landscapes. Deze werken verschillen van de bekende tekeningen met geluidsnotaties van de kunstenaar en vormen zich als gecodeerde, experimentele partituren gewijd aan een specifiek instrument. De tentoonstelling bevat verder ook collages uit de serie To Fanon, waarbij Young zijn eigen vorige scores heeft versluierd met lagen van gedrukte materialen, waardoor ze niet langer speelbaar zijn maar gelaagd als een visuele sleutel tot zijn artistieke proces.
Steffani Jemison, heeft net zo’n diverse praktijk en maakt performances, video's, tekeningen en geluidsopnamen die vormen van communicatie onderzoeken buiten de overeengekomen of dominante talen. In de afgelopen tien jaar heeft ze een oeuvre ontwikkeld dat deze alternatieve gebaren blootlegt, een evoluerende strategie waarbij abstractie een vorm van politiek verzet is. Geboren en wonend in de Verenigde Staten, vormt haar werk een diepgaand onderzoek naar fysieke uitdrukkingen, verhalen en codes van de zwarte geschiedenis en hedendaagse betrokkenheid in Amerika.
Voor deze tentoonstelling, die voor het eerst alle aspecten van Jemison's werk in Nederland toont, gaf De Appel opdracht tot het maken van een nieuw videowerk geïnspireerd op vroeg 20e-eeuwse nieuwsverhalen waarin mensen samen kwamen in acrobatische formaties en wonderbaarlijke dingen deden, waaronder drie zwarte mannen die in 1920 een menselijke piramide vormden om een blanke vrouw uit een brandend gebouw te redden. Naast deze nieuwe videocommissie bevat Decoders-Recoders een ouder videowerk van Jemison, Escaped Lunatic, waarin de perceptie van jonge, zwarte mannen in de Amerikaanse openbare ruimte in twijfel wordt getrokken. Speciaal ontwikkeld voor de expositieruimte van Looiersgracht 60, zal een selectie van nieuwe en bestaande tekeningen op heldere film en andere kenmerkende vlakken getoond worden die uiting geeft aan Jemison's interesse in personages en markeringen uit slavenverhalen, geconstrueerde talen, outsider kunstenaars, alternatieve alfabetten en utopische fictie. Deze werken stellen ondoorzichtigheid voor als politieke strategie en opzettelijke duisternis als een manier om subjectiviteit en macht opnieuw op te eisen. Hoewel deze werken op het eerste gezicht vrij eenvoudig zijn, correspondeert elk werk met een complexe persoonlijke en sociale geschiedenis waarin nieuwe vormen van taal werden uitgevonden als een manier om te overleven.
Door deze praktijken naast elkaar te plaatsen, toont Decoders-Recorders unieke manieren waarop beide kunstenaars codering, het verborgene en abstractie omarmen als historisch onderzoek en tevens uitdrukking geven aan dat wat in het hedendaagse sociale leven niet tot uiting komt.
Decoders – Recorders werd geïnitieerd door Niels Van Tomme, samengesteld door Rachael Rakes, en wordt georganiseerd door De Appel in samenwerking met, en bij Looiersgracht 60.
Publiek programma:
zondag 7 juli 16:00
Walk-through van de tentoonstelling met kunstenaar Steffani Jemison.
zaterdag 27 juli 16:00
Walk-through van de tentoonstelling met kunstenaar Samson Young.
zondag 1 September 16:00
Voor de finissage, zal Curator Rachael Rakes, een inzichtelijke tour geven van Decoders-Recorders, gevolgd door een Q&A met het publiek.
Stuur graag een email naar reservations [at] deappel.nl als u wilt komen!
Samenwerking van De Appel en Looiersgracht 60
Looiersgracht 60 en De Appel benadrukken een nauwe samenwerking met kunstenaars en dat tentoonstellingen bij beide organisaties resultaat zijn van een op lange-termijn gebaseerde relatie met individuele kunstenaars, wat vaak zal leiden tot de productie van nieuw werk of nieuwe context. Waar Looiersgracht 60 zich altijd heeft toegewijd aan inhoudelijke en visuele relaties tussen kunst, design en architectuur, onderscheidde De Appel zichzelf al vroeg als een pionier van performance en video kunst en blijft zich openstellen voor sociale veranderingen. Vanuit deze individuele geschiedenissen – De Appel ontstond in 1974 en Looiersgracht in 2013 - bevinden beide organisaties zich in een ideale positie om dynamische samenwerkingen te vormen.
Voorafgaande aan de tentoonstelling, heeft Steffani Jemison samen met componist Justin Hicks op 27 Juni bij De Appel een performance van hun project ‘Mikrokosmos’ uitgevoerd. Deze performance nam liederen van de black American songbook, en hervormt deze aan de hand van verschillende muzikale pedagogiek, zoals SolReSol (het Solfege systeem), de Kodaly methode en de koor-methodologieën van de black American church. Dit evenement stond ook in teken van de release van de herbewerking door 'Mikrokosmos' van het album We Almost Lost Detroit van radicale songwriter Gil Scott-Heron, waarbij zijn muziek als instrumenten voor ‘articulating revolutionary melancholy’ wordt ingezet.