Goudvis documentaire in MOES
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam
In het souterrain van de Appel, bij Moes, is een documentaire te zien over het leven en werk van Dirk Braeckman uit de Belgische reeks Goudvis, portretten van spraakmakende Belgische kunstenaars.
In het souterrain van de Appel, bij Moes, is een documentaire te zien over het leven en werk van Dirk Braeckman uit de Belgische reeks Goudvis, portretten van spraakmakende Belgische kunstenaars.
Goudvis is een reeks televisieportretten van Belgische topkunstenaars met een internationale uitstraling die zijn uitgezonden op Canvas. De derde jaargang die uitgezonden werd in 2011 focuste op de beeldende kunsten. Goudvis portretteerde Belgische topkunstenaars van vandaag. In deze derde reeks werd opnieuw gehengeld naar het goud in de vijver van de actuele kunst van eigen bodem. Kunstenaars met een vaak grote internationale uitstraling, want hun talent wordt ook opgevist in het buitenland.
In de documentaires zijn werkbeelden aangevuld met indringende gesprekken met de kunstenaars thuis, buiten het lawaai van de publieke scène. Hoe zijn ze geëvolueerd? Wat zijn hun obsessies? Wat beschouwen ze zelf als successen en mislukkingen? Daarnaast komt ook telkens een rits kenners, collega’s en intimi aan het woord over de kunstenaar in kwestie.
Goudvis brengt geen traditionele ‘biopics’, maar fietst kriskras doorheen het leven en werk van de kunstenaar. Geregeld wordt er op de vluchtheuvel van het leven halt gehouden, om achterom te kijken en vooruit te blikken
DIRK BRAECKMAN, Uitzending op zondag 20 november 2011
In zijn vaak zwart-witte beelden behandelt Dirk Braeckman de fotografie als een schilder. Als hij al in opdracht werkt, maakt hij beelden die je niet van zo’n opdracht verwacht, zoals bij de portretten van de Belgische koning en de koningin. Welke plaats neemt de fotografie in zijn leven in? Goudvis probeerde het te achterhalen. Eén ding wou de jonge Dirk Braeckman (°1958) nooit worden: fotograaf. Niet de man van familiefeesten, die in het middelpunt van de belangstelling de omgeving naar zijn hand zet. Neen, dan liever de discretie van een schilder, experimenterend in de stilte van zijn atelier. Vandaag weten we hoe het Braeckman verliep. Zijn werk bestaat uit vaak grote, met grijswaarden opgebouwde en op mat papier afgedrukte beelden. Het evolueerde van wilde, bijna expressionistische portretten tot sterk gestileerde en tegelijk emotioneel geladen stills van hotelkamers, bedden, lobby’s en zelfs behangselpapier. Ver weg van de traditionele documentaire- en reportagefotografie. Maar er zijn ook installaties en het mooiste portret van een koningspaar ooit. Braeckman is een fotograaf die werkt als een schilder. Zelf zegt hij daarover: “Het is niet wat ik fotografeer dat belangrijk is, maar de manier waarop. Niet de opname, maar wat er met een opname gebeurt”. Begin oktober 2011 opende in het Leuvense M-Museum een solotentoonstelling van Dirk Braeckman. Goudvis volgde de kunstenaar bij de voorbereidingen en blikt terug op zijn meer dan vijfendertig jarige loopbaan. Van Gent naar New York, van analoog naar digitaal en terug. Met medewerking van Luc Sante (Amerikaans-Belgische fotokenner/essayist), Stefan Hertmans (schrijver), Carl de Keyzer (Magnum-fotograaf / vriend) e.a. Regie: Jan Blondeel Interview: Chantal Pattyn