event
2025
Every Act of Struggle:…

Every Act of Struggle: Openingsprogramma

24–25.04.2025
16:00–21:00

Beeld: Bardhi Haliti & Zuzana Zuzana Kostelanská. Archief Anti-Apartheidsbeweging Nederland (Amsterdam), International Institute of Social History, Amsterdam

Op donderdag 24 april gaat de tentoonstelling van start met een uitgebreid publieksprogramma: een gesprek tussen de deelnemende kunstenaars en curatoren (Noor Abed, Simnikiwe Buhlungu, Chad Cordeiro, Iswanto Hartono, Lara Khaldi en Pieter Paul Pothoven), een lezing van de publicatie Stars at Midday door Noor Abed, en een live-uitzending en luistersessie door Andrei Van Wyk en Dirar Kalash. De volgende dag, op vrijdag 25 april, gaat het programma verder met een onderzoeks- en studiesessie door Miriyam Aouragh, Karl Moubarak en Omar Jabary Salamanca, gevolgd door een lezing van Mitchell Esajas. Op beide dagen wordt er samen gegeten.

Donderdag 24 april: volledig programma

16:00 uur: Deuren open

16:30-17:30 uur: Onderzoeksuitwisseling en discussie door Noor Abed, Simnikiwe Buhlungu, Chad Cordeiro, Iswanto Hartono, Lara Khaldi en Pieter Paul Pothoven
De groep heeft vergaderd en onderzoek gedaan volgens de methode van de School of Intrusions, waarbij ze zich telkens concentreerden op een bepaalde vraag of tekst en daarvoor een overeenkomstige locatie kozen. Deze bijeenkomsten werden opgenomen en worden gedeeld met het publiek in de vorm van een oogst, maar tijdens de opening zullen de kunstenaars hun proces, vragen en archiefmateriaal delen met het publiek.

18:00-19:00 uur: Lezing van Stars at Midday door Noor Abed & en reacties en discussie door deelnemende kunstenaars
Stars at Midday -نجوم الضُهر is een persoonlijk productiedagboek waarin de kunstenaar en filmmaker Noor Abed visuele en poëtische notities verzamelt uit de productiefase van haar film A Night We Held Between, gefilmd in Palestina in 2023 met familie en vrienden. Net als de film waarvan het de productie beschrijft, verweeft het boek narratieve fragmenten, zang en dagboekobservaties, waardoor een fusie ontstaat van natuurlijke en gecomponeerde bewegingssequenties, van documentaire en fictieve elementen. De deelnemende kunstenaars zullen in discussie gaan met anekdotes en vragen als reactie op de delen van het boek die ze zal voorlezen.

19:00 uur: Pauze met eten en drinken

20:00 uur: Live-uitzending en luistersessie van discussie en geluidsmateriaal door Andrei Van Wyk en Dirar Kalash

Vrijdag 25 april: volledig programma

15:30 uur: Deuren open

16:00-17:00 uur: Introductie en lezing van script Observatie contra observatie door Pieter Paul Pothoven
Het script is onderdeel van een groter project dat deels wordt gepresenteerd bij de Appel. observatie contra observatie is een gesproken monoloog: een gedramatiseerd verslag van de gebeurtenissen rond de eerste aanslag die werd opgeëist door de Revolutionaire Anti-Racistische Actiegroep (RARA). Deze actie vond plaats op 17 september 1985 op een filiaal van de Makro in Duivendrecht. Deze actie en de drie andere die volgden in de periode 1985-1987, dwongen de SHV, het moederbedrijf van de Makro, zich terug te trekken uit Zuid-Afrika. Pothoven schreef het script voor een personage dat spreekt vanuit het perspectief van verschillende betrokken activisten, gebaseerd op interviews en historische documenten.

17:00-18:30 uur: Resistant Energies: Onderzoeks- en studiesessie met Miriyam Aouragh, Karl Moubarak en Omar Jabary Salamanca
Infrastruceel verzet (infraverzet) is het abolitionistische werk van het afbreken van onderdrukkende infrastructuren en tegelijkertijd het bedenken, organiseren en opbouwen van nieuwe structuren. Maar hoe ziet dit eruit? Hoe worden infra-strijden visueel gepresenteerd als onderdeel van historische erfenissen? Welk visueel lexicon en welke alledaagse esthetiek zouden affectieve en politieke relaties met infrastructuren kunnen transformeren?

In dit gesprek vertellen Miriyam, Karl en Omar over hun onderzoek in de archieven van het IISG, het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (Amsterdam), op zoek naar visueel bewijs van creatieve strategieën, het organiseren van gemeenschappen, publicaties en concepten voor en van infraverzet. De archieven bevatten rijk materiaal, waaronder posters, flyers, stickers, foto's, kaarten, diagrammen, bouwtekeningen, optredens, spandoeken en objecten. Gebaseerd op de overtuiging dat visuele praktijken energie kunnen geven aan het opbouwen van alledaagse infrastructuren voor communicatie, zorg, leren en het delen van bronnen, heeft hun onderzoek zich gericht op zowel het herstel van beelden die helpen bij het situeren, politiek aanscherpen, historiseren en creëren van fantasierijke strategieën voor verzet tegen digitale uitputting, als op het geweld dat wordt gepleegd door computationele infrastructuren die samenwerken met bedrijfs- en staatsactoren aan genocidale technologieën en toeleveringsketens. Ze zullen archiefmateriaal en beelden delen die specifiek betrekking hebben op de anti-apartheidsstrijd in Zuid-Afrika.

Het Resistant Energies onderzoekstraject werd geïnitieerd door The Institute for Technology in the Public Interest, een bijeenkomst van activisten, kunstenaars, ingenieurs en theoretici die zich inzetten om samen te articuleren, activeren en opnieuw te verbeelden wat computationele technologieën in het 'publieke belang' zouden kunnen zijn wanneer 'publiek belang' altijd in de maak is.

18:30-19:00 uur: Pauze en eten

19:00-20:30 uur: Lezing Mitchell Esajas over The BLack Archives en CAPExNL
Mitchell Esajas zal spreken over het transnationale samenwerkingsproject van The Black Archives, CAPExNL, een tijdelijke interventie in het Camissa Museum. Nancy Jouwe en Elise Fernandez onderzoeken namens het Camissa Museum de erfenis van de Nederlandse slavernij in de Kaap. De interventie presenteert uniek archiefmateriaal, historische verhalen en kunstwerken van Adrian van Wyk & Charles Palm, Bradley van Sitters, Farren van Wyk, Carine Zaayman en Neo Muyanga.

De evenementen vinden plaats in het Engels en zijn gratis toegankelijk. Maak via de knop hieronder een reservering!

Deze tentoonstelling wordt ondersteund door het Cultuurfonds