lezing/discussie
2015
Authenticiteit in het post-digitale…

Authenticiteit in het post-digitale tijdperk

21.06.2015
Stedelijk Museum, Amsterdam

courtesy of disimages.com

Een paneldiscussie met Erika Balsom, Annet Dekker, David Jablonowski & Timotheus Vermeulen in relatie tot de Curatorial Programme Eindproject tentoonstelling Your Time is Now My Time. Deze discussie gaat in op de invloed van condities van de (post-)digitale wereld en hoe deze ons gedrag ten opzichte van de waarde van authenticiteit hebben veranderd. Met een online performance van Benjamin Forster.

Er is een live stream van dit event op zondag 21 juni 16 uur (Amsterdam tijd), 10 uur (Singapore Tijd) en 22 uur (New York tijd) via de Appel website: LINK STREAM


Locatie Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
VOERTAAL: Engels
TOEGANG: Toegangsprijs voor het Stedelijk Museum + € 2.50
RESERVEREN via Stedelijk Museum

Onze perceptie van het ‘authentieke’ (het oorspronkelijke origineel) kunnen we opnieuw bevragen nu we Siri, de computer geautomatiseerde vraagbaken op de iPhone, om advies vragen over de dichtstbijzijnde kiosk of hoe we potentiele partners online kunnen ontmoeten. Meer dan ooit wordt ons gedrag bepaald door het publieke domein van de digitale cultuur met kopieën zonder origineel, en -wellicht belangrijker-, een bepaalde onverschilligheid over de implicaties daarvan. In dit kader gaan Erika Balsom, Annet Dekker, David Jablonowski en Timotheus Vermeulen met elkaar in gesprek over de waarde van authenticiteit in het post-digitale tijdperk. De paneldiscussie richt zich op de ontwikkelingen en vraagstukken waar kunstenaars, gebruikers en publiek mee te maken krijgen. Tijdens het programma is op de website van het Stedelijk Museum de performance Reading (www.stedelijk.nl) (2015) van Benjamin Forster te zien

De toe-eigening van digitale technologieën voor het maken en modificeren van afbeeldingen zorgt voor een getroebleerd begrip van authenticiteit. De nieuwe manieren van beeldvorming, zowel in nieuwe media als in meer traditionele genres binnen de kunst, worden nu opnieuw bepaald via digitale technologie. Nieuwe mogelijkheden dienen zich aan, bijvoorbeeld in de transformatie van film en schilderkunst naar beeldopbouw op basis van algoritmes in designprogramma’s.

De afgelopen eeuw hebben nieuwe technische ontwikkelingen het begrip authenticiteit voortdurend uitgedaagd. In 1967 schreef Guy Debord dat het toenmalige culturele klimaat werd getransformeerd naar een wereld waarin begrippen als realiteit, authenticiteit en autonome individualiteit niet langer van betekenis waren. Inmiddels, zo’n vijftig jaar later, heeft de digitale revolutie de (in)authentieke ruimte geherdefinieerd en dient een nieuwe definitie van het begrip authenticiteit te worden vastgesteld. De circulatie van beeld, de productie en consumptie van beeldcultuur en het post-digitale domein in het algemeen hebben het huidige begrip van authenticiteit radiaal veranderd. Zoals Erika Balsom omschrijft: “De retoriek van authenticiteit gaat uit van het begrip van een pure oorsprong, en impliceert dat al hetgene daarna komt verguisd is en als gecorrumpeerd en vervuild beschouwt dient te worden. Daarom is het begrip van authenticiteit verworpen ten faveure van de hybride, reproduceerbaarheid en doelbewuste on-originaliteit.”

MEER OVER DE SPREKERS
Erika Balsom heeft een PhD in Modern Culture and Media, Brown University, USA (2010), eem MA in Cultural Studies, Goldsmiths College, University of London, en een BA Hons in Cinema Studies, University of Toronto, Canada. Voordat ze begon met doceren aan de Film Studies Department van King’s College Londen in 2013, volgde Balsom een Mellon postdoctoral fellowship aan de University of California, Berkeley (2010-2011) en was ze assistant professor Film Studies aan Carleton University, Ottawa (2011-2013).

Annet Dekker behaalde haar PhD over conservering van net kunst in 2014 aan het Centre for Cultural Studies, Goldsmiths University of London. Op dit moment is ze onderzoeker Digital Preservation bij Tate Londen, is ze Research Fellow bij London South Bank University & The Photographers’ Gallery, Londen en tutor aan het Piet Zwart Instituut, Rotterdam. Ze publiceert over de problematiek van het conserveren van digitale kunst in boeken en internationaal gerenommeerde tijdschriften en redigeerde verschillende publicaties waaronder Speculative Scenarios, or what will happen to digital art in the (near) future (Eindhoven/Rotterdam: Baltan/The New Institute, 2013).

David Jablonowski is een kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam. Hij was resident aan De Ateliers in Amsterdam en ISCP in New York. In 2014, werd zijn doorlopende serie Hello Prediction! gepresenteerd tijdens ArtCologne, Cologne; Lüttgenmeijer, Berlin en Galleria Raucci/SantaMaria, Naples. Recente solo shows zijn: Prosumer, Gemeentemuseum Den Haag (NL, 2013); Tools and Orientations BALTIC, Gateshead (UK, 2013); enMaterial Kontingenz bij het SMBA (Stedelijk Museum Bureau Amsterdam), (NL, 2010). Daarnaast is zijn werk gepresenteerd in groepstentoonstellingen in ZKM, Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe (DE); Stedelijk Museum Amsterdam (NL) en Kunsthalle Basel (CH).

Timotheus Vermeulen is een teaching fellow Cultural Studies and Theory aan de Radboud University Nijmegen, Nederland. Op dit moment, werkt hij aan zijn AHRC-gesubsidieerde PhD in Film en Televisie aan de University of Reading, Verenigd Koninkrijk. Hij publiceert over onderwerpen als inter- en transmedialiteit, ruimtelijkheid, hedendaagse esthetiek, film en televisie en het werk van de Franse theoreticus Jacques Rancière. Hij is redacteur van de webzine Notes on Metamodernism en draagt bij aanFeedback Blog, startup voor nieuwe kritische theorie van de Open Humanities Press, The Journal of Aesthetics and Culture, Screen, Monu, E-Flux, Frieze en Texte Zur Kunst.

CREDITS
Dit public program is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en de Appel arts centre Curatorial Programme en is samengesteld door Barbara Cueto, Bas Hendrikx en Lian Ladia.

Deze paneldiscussie vindt plaats in het kader van de tentoonstelling Your Time Is Not My Time bij de Appel arts centre en is samengesteld door Barbara Cueto, Bas Hendrikx en Lian Ladia, deelnemers van het Curatorial Programme.

Met dank aan Ammodo, Fonds21 en het VSBfonds.