event
2015
A day in the life of Thomas – Notes…

A day in the life of Thomas – Notes of the becoming exhibition

17.05.2015
Stedelijk Museum, Amsterdam

Christian Fogarolli, Repeat (detail), 2015, cm 45 x 30 cm, Courtesy of Nationaal Museum van Wereldculturen, Leiden

Als onderdeel van hun langlopende samenwerking presenteren het Curatorial Programme van de Appel arts centre en het Stedelijk Museum in Amsterdam een middag met performances, filmvertoningen en kunstenaarsgesprekken in samenhang met de tentoonstelling Spell to Spelling ** Spelling to Spell, onderdeel van het Curatorial Programme Final Project. Te zien van 23 mei – 28 juni 2015 bij de Appel.

Het programma A day in the life of Thomas – Notes on the becoming exhibition is een verhalende gedachten-experiment waarbij een fictief personage, kristallograaf Mr. Thomas, de kans krijgt om achter de schermen te kijken bij de totstandkoming van de tentoonstelling Spell to Spelling ** Spelling to Spell. Op deze manier krijgt het publiek de kans om het denkproces voor de presentatie te volgen doormiddel van performances en vertellingen van de gastsprekers en kunstenaars uit de tentoonstelling: David Bernstein (VS), Francisco Camacho (CO), Joanna Ebenstein (VS), Alberto De Michele (IT), Laurens de Rooy (NL), Christian Fogarolli (IT), Ola Lanko (UA), Martin La Roche (CL), Robertas Narkus (LT).

Taal: Engels
Toegang: normale entree + € 2,50
Reseveren: is nodig, via reservations [​at​] stedelijk.nl
Tickets: Klein aantal kaarten aan de deur, boek je fast line ticket via de Stedelijk website

Op deze middag ontmoet het fictieve personage Thomas kunstenaars, ruimtehoveniers, slagers en curatoren die op elk op hun manier betrokken zijn bij de totstandkoming van de tentoonstelling. Het programma belicht wat er zich afspeelt achter de schermen van de tentoonstelling Spell to Spelling ** Spelling to Spell. De middag neemt de vorm aan van een reisverhaal losjes gebaseerd op de zogenaamde teruggevonden aantekeningen van deze Thomas, en laat het publiek door het programma reizen: er worden verschillende kusten bereikt, waarvan sommige bezocht worden en andere weer snel verlaten vanwege zware stormen. Eilanden worden locaties voor overpeinzing. Verschillende krachten, zoals de wind en de zon, maar ook de papegaai op de rechterschouder van de morsige kapitein, vormen onderdeel van het team. Maar wat er als er opeens geen plek meer is om aan land te gaan, en de reis zelf het begeerde moment zou worden?

Dit programma is geen presentatie van de tentoonstelling die op 22 mei opent bij de Appel arts centre. De achtergrond en metamorfose daarvan worden in dit evenement op de voorgrond geplaatst. Wat er vóór de opening van een tentoonstelling gebeurt blijft voor bijna iedereen onzichtbaar, maar niet voor Thomas: de meeste wendingen, zoektochten, tegenstellingen en vondsten in dit proces worden door hem meebeleefd.

DEELNEMERS

David Bernstein performt, schrijft en maakt objecten. Hij onderzoekt de methode van 'thinging' (een wederkerige manier van denken, dingen maken, denken via dingen en dingen gebruiken als lens om naar weer andere dingen te kijken). Bernstein schrijft verhalen, gedichten en persberichten. Soms komen zijn geschriften en objecten samen, zitten en praten in de woonkamer, en vinden zo een knusse manier om een mooi verhaal te vertellen.

Francisco Camacho zoekt naar manieren waarop zijn werk binnen officiële sociale kanalen kan plaatsvinden. Zijn projecten zijn gebaseerd op langdurig onderzoek en nauwe samenwerkingen in lokale contexten, met inwoners en advocaten, zodat zijn discours onderzocht kan worden door andere maatschappelijke structuren. Met Group Marriage, een lopend project dat deel uitmaakt van de Amsterdam Spinoza Manifestation (2009), richt hij een petitie aan het Nederlandse parlement om het burgerlijk huwelijk open te stellen voor groepen burgers die met elkaar willen trouwen.

Joanna Ebenstein is een kunstenaar, evenementenproducent, curator en onafhankelijk wetenschapper uit New York. Ze is creatief directeur van het nieuwe Morbid Anatomy Museum in Brooklyn, en oprichter van de Morbid Anatomy Blog en Library. Ze was adviseur bij de tentoonstelling Exquisite Bodies (2009) van de Wellcome Collection, en heeft ook gewerkt met instellingen als de New York Academy of Medicine, het Dittrick Museum en Museum Vrolik.

Alberto De Michele werd geboren in een stad niet ver van Venetië en woonde daar tot zijn tiende, toen zijn ouders scheidden en hij met zijn moeder naar Nederland verhuisde. In de schoolvakanties keerde hij terug naar Italië, waar hij werd binnengevoerd in de wereld van zijn vader, die zich omringde met gokverslaafden en criminelen. Deze omgeving was eerst een speelterrein, en werd later een soort levensechte film waar De Michele in en uit kon stappen. Zijn werk omvat installaties, films, boeken, beeldhouwkunst en fotografie.

Laurens de Rooy is sinds 2008 conservator van Museum Vrolik, het anatomisch museum van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Als medisch historicus is hij gespecialiseerd in anatomische collecties uit de 19de en vroeg-20ste eeuw. Hij studeerde biologie met een specialisatie in wetenschapsgeschiedenis en museologie.

Christian Fogarolli is een Italiaans kunstenaar. Zijn onderzoek kenmerkt zich door een grote belangstelling voor het fenomeen identiteit, bestudeerd vanuit verschillende invalshoeken, zoals archiefonderzoek. Hij werkt in diverse media, zoals omgevings-installaties, fotografie, sculptuur en video. Zijn werk is gerelateerd aan theorieën en wetenschappelijke disciplines die vaak, en vaak onbewust, gebruik hebben gemaakt van kunst om zich tot wetenschap te ontwikkelen.

Ola Lanko studeerde in 2012 af aan de afdeling fotografie van de Rietveld Academie. Lanko gebruikt een systematische en analytische manier van denken in combinatie met een speelse beeldtaal om met fotografie te werken en dit medium te onderzoeken. Ze is ervan overtuigd dat een kwalitatieve benadering van het visuele waarnemingsproces, een kritische afstand ten opzichte van beelden, en bewustwording van de plaats die fotografie in ons leven inneemt noodzakelijk zijn om het meest te kunnen halen uit de visuele informatie die ons omringt.

Martin La Roche bestudeert in zijn werk of het mogelijk is om onderzoek te doen naar tijd zonder richting. Zijn multidisciplinaire projecten nemen de vorm aan van installaties, boeken, de herinterpretatie van een 13de-eeuws Japans handboek voor de aanleg van tuinen, tekeningen, wolkenvideo's, getalpalindromen (zoals 95783722738759). Op dit moment werkt hij binnen het kader van The white Elephant, een samenwerkingsnetwerk op de Jan van Eyck Academie (Maastricht) dat een bibliotheek gebaseerd op boekenonderzoek en co-auteurschap wil oprichten.

Robertas Narkus omschrijft zijn werkwijze als ‘het beheren van toeval in een economie van omstandigheden.’ Hij brengt het gewone en het absurde samen om ideeën over onzekerheid, toeval en symbolisch kapitaal te onderzoeken via onverwachte samenwerkingsverbanden. Narkus studeert voor een MFA aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en is de oprichter van het Instituut voor Patafysica in Vilnius.


CREDITS

Dit programma is mede-samengesteld door Chiara Ianeselli, Inga Lace en Rani Lavie, deelnemers aan de Appel Curatorial Programme 2014-15.

De Appel Curatorial Programme is een opleiding van tien maanden voor jonge, internationale curatoren. Dit jaar bestaat het eindproject van het Curatorial Programme uit twee tentoonstellingen: Spell to Spelling ** Spelling to Spell en Your Time Is Not My Time, te zien van 23 mei tot 28 juni 2015.

De tentoonstelling Spell to Spelling ** Spelling to Spell en dit Public Program worden georganiseerd in nauwe samenwerking met Museum Vrolik en het Amsterdam Weekend of Anatomy.

De curatoren willen hun speciale dank betuigen aan alle deelnemende kunstenaars, Britte Sloothaak namens het Stedelijk Museum Amsterdam, Laurens de Rooy, Museum Vrolik, Joanna Ebenstein, Anke Bangma, Ingeborg Eggink en het Nationaal Museum van Wereldculturen in Leiden.