Ulay / Marina Abramovic "Communist Body – Capitalist Body & That Self"
22–29.09.1980
Akhnaton, Nieuwezijds Voorburgwal 25, Amsterdam
Akhnaton, Nieuwezijds Voorburgwal 25, Amsterdam
Presentatie van twee films: Communist Body - Capitalist Body (1979, 50 minuten) en That Self (1980, 60 minuten, met geluidsintroductie). Deze films werden voor een gelimiteerd aantal bezoekers getoond in Akhnaton, Nieuwezijds Voorburgwal 25 te Amsterdam; de eerste rond middernacht, de tweede om 4 uur 's ochtends.
That Self: 'We volgden een training in hypnose. Ons doel was het onderbewustzijn te ontdekken en te verkennen. We besloten drie kleurvelden en vier beelden die we onder hypnose hadden beschreven uit te voeren. De vier beelden werden vertaald in performances voor film [te weten: Point of Contact (1980), Rest Energy (1980), Nature of Mind (1980) and Timeless Point of View (1980)].'
Communist Body - Capitalist Body (30 november 1979, Zoutkeetsgracht 116/118, Amsterdam): 'Het performance environment bestaat uit: Twee parallel aan elkaar geplaatste tafels. De ene tafel is gedekt met: een wit damasten tafellaken, damasten servetten, porseleinen servies, kristallen champagneglazen, tafelzilver, Duitse champagne en kaviaar. Op de andere tafel zijn geplaatst: een uitgave van de krant Pravda, toiletpapier, emaillen borden en bekers, aluminium messen en vorken, Russische champagne en kaviaar. Op een derde tafel liggen onze geboortecertificaten: Marina, geboren op 30 november 1946 te Belgrado/Joegoslavië. Haar certificaat draagt een overheidsstempel met een communistische ster. Ulay, geboren op 30 november 1943 te Solingen/Duitsland. Zijn certificaat draagt een overheidsstempel met een swastika. Tien meter achter de twee tafels ligt een matras met daarop een wit laken en een rode deken. Elf gasten zijn uitgenodigd om rond kwart voor twaalf 's nachts langs te komen. De performance: We slapen op het matras, onder een wit laken en een rode deken.' (Marina Abramovic & Frank Uwe Laysiepen, Ulay/Abramovic. Performances 1976-1988, Eindhoven (Stedelijk Van Abbemuseum) 1997, pp. 71, 66.)