Demirrorized Zone
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
‘Demirrorized Zone is een tentoonstelling waarin cultuurkritische aspecten van de hedendaagse Koreaanse kunst aan bod komen. Met name de jonge generatie Koreaanse kunstenaars vat kunst op als een ‘tijdelijke autonome zone’: een ruimte voor een vrije beeldvorming die zich niet klakkeloos hoeft te spiegelen aan de twee voorhanden identificatiemodellen - het traditionele confucianisme en het huidige dictaat van het globalisme - maar waarin kritisch nagedacht kan worden over de wijze waarop beide modellen identiteit construeren. Zonder terug te vallen op de verheerlijking van het lokale wordt erkenning gevraagd voor de verbeeldingskracht. Het werk van het kunstenaarsduo Young-hae Chang Heavy Industries toont op ironische wijze hoezeer de Koreaanse tweedeling het denken en verbeelden van de Koreaan bepaalt. Ondanks de druk van de huidige, politieke ontwikkelingen en toenadering en verzoening, vormt de realiteit van de verscheurdheid nog steeds een onbespreekbaar terrein. Park Chan-kyong’s installatie Set toont filmsets in Noord-Korea die Zuid-Korea voorstellen. Het zijn sets die gebruikt worden om propagandafilms te maken die weergeven hoe Seoel er uit zou zien na een Noord-Koreaanse aanval en overwinning. Yang Hae-gue plaatst onopvallende, alledaagse, locale, Koreaanse elementen zoals stoelen, tafels en andere in Korea vanzelfsprekende interieurelementen, in een westerse context waardoor het huiselijke plotseling vreemd wordt. Haar werk beweegt zich in de tussenruimte: een ruimte waar culturen botsen, waar privé en openbaar elkaar ontmoeten, en waar ogenschijnlijk onbeduidende onregelmatigheden de bestaande orde kunnen ontwrichten. Ham Jin bedient zich van de iconografie van onschuld: de zoete wereld van het kinderspeelgoed. Pluche speelgoeddieren die gevangen gehouden worden in stalen kooien provoceren het misleidende begrip van de verhouding tussen subject en object. Kim Sang-gil onderzoekt in de vorm van billboardachtige foto’s hoe de werkelijkheid van de commerciële beeldtaal het oorspronkelijke Koreaanse landschap tot een onwerkelijkheid maakt, hoe de vrijheid van de verbeelding door standaardisering gelijk getrokken wordt, en hoe de autonomie uit het dagelijks leven verdwenen is. Jung Yeon-doo biedt mensen de gelegenheid zich te onttrekken aan de grauwheid van het collectieve systeem. Weliswaar lijken zij hier grotendeels in te zijn opgelost, maar zij kunnen nog altijd ongestoord over hun identiteit dromen als ze zich de helden van de avond wanen in de wereld van een balzaal. Een speciaal voor de tentoonstelling samengestelde video zone gaat verder in op de dynamische veranderingen in de Koreaanse samenleving. Kunstenaars: Koo Dong-hee, Yoon Mi-yeon, Kim Se-jin, Ham Yang-ah.’ Het op 29 augustus in De Appel gehouden symposium Core Area heeft als thema ‘het reflecteren op actuele Aziatische kunst en de verhouding tussen geografische lokaliteit en identiteit’. Voorzitters: Saskia Bos (directeur De Appel, Amsterdam) / Sebastian Lopez (directeur Gate Foundation) / Henk Slager (co-curator Demirrorized Zone). Sprekers: Manu Park (directeur Gwangju Biënnale, curator Busan Biënnale, 2004), Hans Ulrich Obrist (curator, o.a. Cities on the Move, Utopia Station), Boudewijn Walraven (hoogleraar Koreaanse studies, Universiteit Leiden), Jung Yeon-doo (kunstenaar), Kim Hong-Hee (directeur Ssamzie Space, curator Koreaans Paviljoen, Venetië 2003), Mark Kremer (curator, The Postman is a Genius, NIM), Beck Jee-Sook (curator Marronnier Art Center, Seoul), Flyingcity (kunstenaars), Young June Lee (kunstcriticus, curator, Seoul), Hou Hanru (curator, o.a. Zone of Urgency), Young-hae Chang Heavy Industries (kunstenaars) en Park Chan-kyong (kunstenaar). (Persbericht De Appel) Catalogi: Facing : Korea. Korean Contemporary Art 2003, 2003. Canvas International Art / De Appel / Foam Fotografiemuseum Amsterdam / Netherlands Media Art Institute, Montevideo/Time Based Arts. Tekst: H.E. Ohm Keun-seop, Saskia Bos, Heiner Holtappels, Martijn Kielstra, Marloes Krijnen, Lee Young-chul, Beck Jee-sook. Engels & Nederlands. 272 pp. Soft cover. Ontwerp: Kim Kyu-bum. ISBN 89 953654 3 9 04650. € 15,- In or Out. Dutch Contemporary Art 2003, 2003. Gallery 7 / National Museum of Contemporary Art, Korea. Tekst: Hein de Vries, Oh Kwang-Su, Yun Chegab, Martijn Kielstra. Engels & Koreaans. 239 pp. Soft cover. Ontwerp: Kim Kyu-bum. ISBN 89 953654 2 0 04650. € 15,- Setprijs: € 25,-