tentoonstelling
2000
Ulay "Performing Light"

Ulay "Performing Light"

09.09–22.10.2000
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

'Tot nu is het werk van Ulay voor het grote publiek tamelijk onbekend. Met Performing Light, een presentatie van Ulay's buitengewoon veelzijdig oeuvre, wil De Appel hierin verandering brengen. Een aantal tentoonstellingszalen zal het karakter van een laboratorium krijgen. Tijdens de tentoonstelling verandert de presentatie als een gastcurator een nieuwe selectie (en interpretatie) van het in De Appel aanwezige archief van de kunstenaar maakt. Parallel vindt een serie van begeleidende evenementen plaats met performances van Ulay (ook samen met anderen), ontsluiting en presentatie van delen van zijn eigen archief, bijzondere evenementen met fotografie als thema, discussies met gasten en presentaties van projecten, zoals een reeks Polaroid portretten van bewoners uit de Pijp, een buurt in Amsterdam die circa 60 nationaliteiten vertegenwoordigt. Deze ontwikkelingen worden op de website van De Appel - www.deappel.nl - gevolgd. Nieuwe artistieke media, waaronder foto-projecten, performances en video-installaties, worden sinds 1975 door De Appel in Nederland geïntroduceerd. Ulay was vanaf het begin bij deze activiteiten betrokken. Gelijktijdig verwierf hij bekendheid met zijn relational works (1976-1988) in samenwerking met Marina Abramovic waarin zij hun - nomadisch - kunstenaarsbestaan met het publiek deelden. Ulay's oeuvre omvat echter ook documenten van privéperformances, reisfotografie en, van meer recente datum, intrigerende, fotografische experimenten met fotogrammen en 'photogenes' (zichtbaar gemaakte fysiologische nabeelden) en nieuwe samenwerkingsprojecten. Op de vraag of hij de voorkeur geeft aan performance of fotografie, antwoorde Ulay ooit: 'Performance is het leven zelf, fotografie is mijn waarneming van dit leven; met andere woorden, performance is primair werkelijkheid, en fotografie is het als werkelijkheid gepresenteerde of zichtbaar gemaakte primaire leven.' Performance en fotografie komen samen in een uitspraak: 'Ik ben in de fotografie, ik fundeer mijn fotografie in de werkelijkheid van mijn bestaan.' Het is deze 'ontologie van het fotografische beeld' (André Bazin) die aan de basis ligt van de diversiteit van Ulay's oeuvre. De wijze waarop zijn werk uit de periode 1970-2000 gepresenteerd wordt, bouwt op deze benadering verder en beoogt een productieve manifestatie en geen statisch overzicht te worden.' (Uitnodigingstekst De Appel) Catalogus: Ulay. Polaroid Portraits, 2001. Tekst: Thomas McEvilley. Nederlands & Engels. 32 pp. Duotone. 17 x 21,5 cm. Soft cover. Ontwerp: Irma Boom, Sanne Beeren. ISBN 90 73501 55 5. € 15,-.

Poster Ulay – performing light

affiche, 2000

See also