Annette Lemieux "Annette Lemieux"
14.12.1991–25.01.1992
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
'Annette Lemieux verzamelt al jaren lang voorwerpen en beelden om in haar eigen werk te gebruiken. In deze toeëigening zoekt zij naar algemeen geldende symbolen die niet alleen binnen de kunst en de media een betekenis hebben. Door haar interesse in 'la condition humaine' krijgt het werk een sterke sociale lading. Zo zal een werk over de tweede wereldoorlog niet letterlijk daar over gaan, maar over de individuele ervaring van oorlog. 'The images I use have a lot to do with a sense of loss. The logical way to explain a sense of, loss is perhaps to present something about loss. So the work is not necessarily at all about war, but maybe it has something to do with loss, loss of certain ideals.' Lemieux versmelt beelden die aan ons cultureel bewustzijn hebben bijgedragen en organiseert die op een strakke, haast minimalistische manier. Ook al gaat het over menselijke ervaringen, de uitdrukking daarvan is eerder koel dan expressionistisch.Titels spelen bij Lemieux een grote rol, omdat , het werk niet vanuit vorm, stijl of techniek is ontstaan maar vanuit een idee: een verbale vooronderstelling en geen stilistische. Lemieux is daarin verwant met neo-conceptualisten als Robert Gober en Rosemarie Trockel. In hun werk vindt een synthese in de passie voor de idee en het object plaats. Een eenheid in stijl vertoont het werk van Lemieux dan ook niet en een solopresentatie lijkt veeleer op een groepstentoonstelling.'It's not really an act of avoiding the signature. It’s more like I have to work this way because each piece is an idea. I would be so bored creating visual variations.' In De Appel toont zij acht werken die over slachtoffers, marteling, straf, lijden, wreedheid, manipulatie, censuur, dood, verlies en blinde loyaliteit gaan. Maar zegt Lemieux: 'I'm not a visual evangelist. I don't like the idea of solutions'. ' (Uitnodigingstekst door Edna van Duyn)
Catalogus:
Annette Lemieux, 1992. De Appel & Galerie Montenay, Parijs. Tekst: Nancy Stapen. Nederlands & Engels. Met bio- en bibliografie. 24 Pagina's: 4 kleur. 29.5 x 18.5 cm. Softcover. UITVERKOCHT
See also