educatie
2019
Sound Gestures with Fedde ten Berge and…

Sound Gestures with Fedde ten Berge and Allard van Hoorn

04–29.03.2019
Kentalis School, Amsterdam

Sound Gestures II
An Urban Songline

Kentalis/Signis is een basisschool voor dove of slechthorende kinderen. Over een periode van drie schooljaren werken De Appel en Kentalis samen om geluid en het zeggenschap over geluid te onderzoeken aan de hand van drie artistieke projecten, onder de naam: Sound Gestures.

Het tweede Sound Gestures project was een samenwerking met de kunstenaars Fedde ten Berge en Allard van Hoorn. Tijdens dit project hebben de leerlingen de Aula van het voormalige Calvijn College vertaald in een concert voor 'voelbare materialiteit’. Aan de hand van verschillende workshops hebben de leerlingen een eigen 'Urban Songline' gecreëerd wat een lokatie specifieke vertaling was van de architectuur van de ruimte in muziek.

De leerlingen zijn onder begeleiding op zoek gegaan naar manieren om de verschillende materialen die gevonden werden in de aula (beton / baksteen / linoleum / staal / glas / stof / plastic / hout / lucht) voelbaar te maken in geluid / frequenties. Van deze geluiden hebben de leerlingen een compositie gemaakt die de vorm en functie van de ruimte beschrijft als een symfonie met behulp van de door Fedde ten Berge ontwikkelde ‘Pentacle’, een specifiek geluidssysteem van 15 speakers en 3 sub-woofers.

Tijdens dit project experimenteerde de leerlingen met verschillende ‘deep-listening’ methodes om hun dagelijkse leefomgeving verder te onderzoeken en verkennen.

Fedde ten Berge (1983) is an Amsterdam based sound artist who creates work across different contexts and disciplines. In his work, Fedde challenges his audience to leave the comfort zone of the distant spectator and, to a large extent, take responsibility for the experience of his work. In exhibiting his work he is looking for social aspects and alludes to playful interaction in between his audience.

Allard van Hoorn (1968) is a sound-, installation- and performance artist creating choreographies for architecture, urban structures as musical scores, scenographies for the built environment and scripts for investigating our relationships to (public) spaces and nature. 'My main body of work consists of Urban Songlines, a utopian/dystopian series of collaborative translations of buildings, urban structures and public spaces into music through site-specific sound-generation. These performances are a way of connecting to places by listening to them as well as a research into how we use and experience the public domain and to what degree we can claim ownership over it, discussing notions of inclusion, becoming and belonging.’