Over het team
○ Lara Khaldi (Artistic Director) is artistiek directeur van de Appel en alumnus van het Curatorial Programme, 2013/2014. Ze was lid van het curatorenteam van documenta 15, 2020-2023. Ze doceerde aan en was het hoofd van het Media Studies Programme aan het Alquds Bard College, Jeruzalem, 2018 - 2020 en was tutor in het Disarming Design MA-programma aan het Sandberg Instituut, 2020-2022. Lara was curator van talrijke tentoonstellingen, waaronder; Het Sharjah Biennial offsite-project Shifting Grounds, Ramallah in 2017; A Sequence of Events in the Lives of the Dorment, Temporary Gallery, Keulen, 2020. Ze is redacteur van en heeft bijgedragen aan vele publicaties, waaronder In aching agony and longing I wait for you at the Spring of Thieves: Jumana Emil Abboud (Black Dog Press, 2018).
○ Sofia Patat (Business Director) is sinds januari 2023 algemeen directeur van de Appel. Daarvoor werkte Patat als Accountmanager Stichtingen bij het Stedelijk Museum waar ze ook lid was van de Ondernemingsraad. De afgelopen 15 jaar werkte ze in de internationale beeldende kunstsector, onder andere bij de Rijksakademie waar ze verantwoordelijk was voor International Developments en Partnerships, het Tropenmuseum (nu Wereldmuseum) en de Manifesta Biënnale als hoofd van de afdeling Grants.
○ Marina Christodoulidou (Curatorial Research Fellow) is onderzoeker en curator en woont en werkt in Amsterdam en Nicosia. Haar werk komt voort uit sociaal geëngageerde en zelfgeorganiseerde praktijken, vaak in de vorm van discursieve tentoonstellingen, schrijven, film en architectuur. Momenteel is ze curatorial research fellow bij de Appel, waar ze zich richt op vragen rond land, huisvesting en zelfbestuur. Als onderdeel van haar onderzoek co-curateerde ze een bijdrage aan de Jakarta Biënnale 2024, waarbij ze samenwerkte met Palestijnse en Indonesische collectieven en kunstenaars voor Our People are Our Mountains: Instructions for Placemaking. Marina geeft ook les aan de Appel's COOP studieprogramma Assembling Land aan het Dutch Art Institute (DAI), samen met kunstenaar Noor Abuarafeh (2023-25). Eerder werkte ze met het Cyprus Paviljoen op de kunstbiënnale van Venetië (2015-19) en was ze co-curator van het Anachoresis project, dat Cyprus vertegenwoordigde op de architectuurbiënnale van Venetië (2021). Door haar deelname aan het Curatorial Programme 2023 van de Appel heeft ze samen met haar collega's tools en tactieken voor een collectieve curatoriële praktijk onderzocht en het translokale, procesmatige project Hope is a Discipline geïnitieerd. Naast andere samenwerkingsprojecten was Marina co-regisseur van The Broken Pitcher (2020-ongoing) met Natascha Sadr Haghighian en Peter Eramian. The Broken Pitcher traceert de koloniale geschiedenis van financiën, schulden en eigendom en reageert op de bevindingen door middel van solidariteitsfora en grassroots acties.
○ Francesca D'Errico (Communications and Production Intern) is een in Italië geboren Amsterdamse schrijver en onderzoeker. Na haar studie Literaire en Culturele Analyse is ze geïnteresseerd in theorie en verschillende schrijfmethoden. Haar praktijk draait om het creëren van teksten die te maken hebben met vragen over vorm, vertaling en kritiek.
○ Nell Donkers (Curator Archive) beheert sinds 2002 het archief (bibliotheek, archief en collectie) van de Appel in Amsterdam en maakt deze digitaal en fysiek toegankelijk. Het archief vertegenwoordigt het geheugen van de Appel en is uitgegroeid tot een kennis- en ontmoetingsplaats voor onderzoekers, kunstenaars en kunstliefhebbers, waarbij Donkers een verbindende rol speelt. In verschillende opstellingen initieert en organiseert Donkers presentaties en evenementen met en over de rijke geschiedenis van de Appel aan de hand van efemerea en gedigitaliseerde audio en video. Daarnaast nodigt ze hedendaagse kunstenaars uit die werken met thema's als archiveren, boekmaken en systematiseren, waarmee ze edities van The Remote Archivist publiceert.
○ Lucie von Eugen (Head of Production) werkt in de kunstwereld als producent en maker. Ze werkt met kunstenaars, makers, denkers en kinderen en is geïnteresseerd in het proces van samenwerken, en in het ondersteunen van kunstenaars bij het samen creëren van werken en ruimtes. Lucie besteedt haar tijd tussen de Appel en het werken aan haar keramieken werk in haar atelier in Amsterdam. Lucie studeerde beeldende kunst aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht, waarna ze als maker en producent aan de slag ging. Lucie brengt haar tijd graag door met haar handen in de klei en het lezen van boeken die geschreven zijn in verwarrende tijden. Ze houdt van lachen en heeft onlangs leren huilen.Jesse Blaauw is een conceptueel en intermediair kunstenaar, geboren in Rotterdam in 2000 en is onlangs afgestudeerd aan de Master in Fine Arts aan het Sandberg Instituut, en woont momenteel in Amsterdam. Diens werk ontvouwt zich publiekelijk en is een oefening in tussen-zijn, oversteken en verschuiven. Jesse's werken zijn als markeringen voor cyclische, dialectische en psychosomatische processen die kwetsbaarheid, hartzeer en diepe psychologische zoektochten vereisen.
○ Phylicia Gilijamse (Curator Embedded Art) woont met haar geadopteerde aanloop kat, Ray in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam. Ze werkt naast de Appel ook bij Huis Marseille (als coördinator). Ze is een maker en vind het leuk om ook van alles te maken en te bouwen. Ze werkt freelance mee in teams van tentoonstellingsbouwers en als er tijd over is maakt ze vrij werk in een ministudio in het schuurtje van haar partner in betondorp. In haar vrije tijd is ze op dansvloeren en filmhuizen te vinden en reist ze graag (met de trein) door Europa om vrienden te bezoeken die ze in de 11 jaar die ze buiten Nederland woonde heeft gemaakt.
○ Jan-Pieter 't Hart (Head fo Communication) is een kunstwerker gevestigd in Amsterdam, voornamelijk werkzaam op het gebied van schrijven, geluid, publiceren en organiseren. Hij studeerde af aan het Dutch Art Institute (DAI) in 2022. Hij maakt deel uit van een publicatieplatform genaamd OUTLINE en een muziekcommunity genaamd corecore. De projecten waar hij bij betrokken is, zijn meestal conversationeel en relationeel, met een nadruk op nabijheid, toegankelijkheid, speelsheid en onoriginaliteit.
○ Ka-Tjun Hau (Curator Embedded Art) is curator en cultuurprofessional in Amsterdam. In zijn praktijk is Ka-Tjun geïnteresseerd in de dynamiek die het collectieve bewustzijn vormgeeft en onderzoekt hij de verborgen draden die ons verbinden met plaatsen, mensen en verhalen.
○ Brechje Krah (Exhibition Host) is een synesthetische schrijver met een fascinatie voor tijd en het verstrijken ervan.
○ Maria Nolla (Coordinator Curatorial Programme and Curatorial Assistant) is kunstenaar en cultureel werker. Ze studeerde in 2019 af met een MFA aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en in 2020 behaalde ze haar MA in Hedendaagse Kunstgeschiedenis en Visuele Cultuur aan het Reina Sofía Museum in Madrid. Haar kunstpraktijk brengt organisch materiaal samen dat scatologisch en abject aanwezig is in de gezuiverde stedelijke en tentoonstellingscontext. Door middel van haar sculpturen en installaties probeert ze situaties te creëren die zichzelf presenteren als getuigen van tijd en organische processen die bepaalde systemen ons niet laten ervaren. De afgelopen jaren heeft Maria deelgenomen aan tentoonstellingen en lezingen in institutionele ruimtes zoals CentroCentro in Madrid of Industra in Brno; in commerciële galeries zoals Diez in Amsterdam en in projectruimtes zoals Digestivo in Rotterdam of Tilde in Amsterdam. Haar werk bij de Appel bestaat uit het cureren van projecten en tentoonstellingen, en het organiseren van het Curatorial Programme.
○ Ilia Pelapaisiotou (Curatorial Programme Intern) is geboren in Cyprus en is afgestudeerd aan King's College London (KCL), waar ze Geschiedenis en Europese cultuur (Frans) heeft gestudeerd met een jaar in het buitenland. Momenteel loopt ze stage bij de Appel, waar ze Maria Nolla assisteert bij het Curatorial Programme. Ilia is opgegroeid in een artistiek gezin en is gepassioneerd geraakt door kunst; een traject dat ze zelf wil voortzetten. Ze is vooral geïnteresseerd in literatuur, film, video, schetsen en grafisch ontwerp. Ze heeft een bijzondere liefde voor niet-westerse muziek.
○ Sophie Soobramanien (Exhibition Host) is een Brits-Mauritiaanse kunstenaar die in Amsterdam werkt aan video, installatie, performance en schrijven. Ze wordt geleid door het verlangen om een persoonlijke en collectieve subjectiviteit die is aangetast opnieuw te verbeelden en de technologieën die dit zo hebben gemaakt aan te tasten. Gebruikte gereedschappen/tactieken, maar niet beperkt tot; citeren, samenwerken, relationeel, van vorm veranderen, dichtbij spelen, onderhandelen/weerstaan/& eren van degenen die weigeren, naar binnen gaan en naar buiten duwen en schuren tegen, conversaties.
○ Kleoniki Stanich (Exhibition Host) is een beeldend kunstenaar en filmmaker in Amsterdam. Haar artistieke praktijk richt zich op het maken van video's als het navigeren door verhalen van verdriet en verlangen. Binnen deze context is ze vooral geïnteresseerd in geërfde en intergenerationele dialogen, systemen van (non)communicatie en de performance-politiek die sociaal gedrag belichaamt. Kleoniki heeft het niet alleen over verdriet in de meest letterlijke zin van het woord, maar ook over het soort verdriet dat voortkomt uit perifere hiërarchieën, zorgsystemen en meer. Uiteindelijk wendt ze zich tot de filmische ruimte als uitlaatklep voor vocaliteit en aandachtigheid.