educatie
2019
Naai- en quilt workshop

Naai- en quilt workshop

05.10–01.12.2019
de Appel, Schipluidenlaan 12, Amsterdam

In het komende najaar van 2019 zal een indrukwekkende kunstinstallatie van Patricia Kaersenhout tentoongesteld worden bij De Appel. De kunstinstallatie is een reactie op The Dinner Party van Judy Chicago uit de jaren ’70. Het werk bestond uit een gedekte tafel waaraan naambordjes van belangrijke vrouwen werden geplaatst om de nadruk te leggen op de ondervertegenwoordiging van vrouwen in onze geschiedenis en maatschappelijk discours. Kaersenhout’s Guess Who’s Coming to Dinner Too? neemt de kritiek van Chicago nog een stapje verder en geeft een plek aan tafel aan uitsluitend zwarte vrouwen en vrouwen van kleur. Hiermee biedt de tentoonstelling een nieuwe blik op de rol van zwarte vrouwen en vrouwen van kleur in de geschiedenis en in de huidige samenleving.

Het middelpunt van de installatie is het textielwerk op de tafel. Het textielwerk legt een connectie naar de verhalen van de zwarte vrouwen maar ook naar het slavernijverleden waar slaven geheime boodschappen in quilt naaiden om andere slaven te helpen bij hun mogelijke ontsnapping. Samen met de kunstenaar gaan we verder onderzoeken welke boodschap de leerlingen in een quilt willen achterlaten als ze een ‘vluchteling’ vandaag willen helpen. Waarom ‘vluchten’ mensen vandaag? Waar vluchten ze heen? Kunnen wij helpen? Met deze vragen gaan we actief aan de slag waar de leerlingen zelf een geheime boodschap kunnen naaien in een quilt. De boodschappen verwerken we in een gezamenlijk quilt die na de workshop in de school opgehangen kan worden.

Maximum aantal deelnemers: 20
Datum: in overleg met de school
Deze workshop is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar en ouder.
Neem contact op met educatie [​at​] deappel.nl voor meer informatie en boekingen.

See also
(De Appel Education)
(Storytelling workshop)

Patricia Kaersenhout – Guess Who’s Coming To Dinner Too? Poster

affiche, 2019

Patricia Kaersenhout – Guess Who’s Coming To Dinner Too? Poster

affiche, 2019

See also