The Place Where I was Condemned to Live is de eerste solotentoonstelling van Basma al-Sharif in Nederland. Basma's werk doorkruist vele thema's die gerelateerd zijn aan de Appel's huidige focus. Haar films en installaties roepen vragen op over de representatie van huiselijkheid, land en ontheemding.
Basma's werk vervaagt de grenzen tussen het persoonlijke en het politieke: ze gebruikt huiselijke omgevingen om te laten zien hoe politieke en historische verhalen het privĂ©leven binnendringen en beĂŻnvloeden. De manier van het ensceneren van de interieurs zorgt voor vertwijfeling over de persoonlijkheid van onze privĂ©-omgevingen, en toont deze als vergankelijk. In haar werken wordt â'plaatsâ gepresenteerd als de locatie van de films. Ze zijn doordrongen van een geschiedenis die ze probeert over te brengen door middel van montage en tekst; als kijker voel je een wantrouwen tegenover beelden van landschappen als een geĂ«rfd gegeven, en doordrongen van ideologie. Zoals de academicus Laura Marks schrijft over het werk van de kunstenaar: "De video (We Began by Measuring Distance) suggereert dat het een vergissing is om je te wenden tot beelden om je te troosten. Noch scherpe, fetisjistische beelden van een nu onbereikbaar verleden, noch haptische beelden die de kijker dichtbij halen. Waarheid kan niet in beelden liggen. Bovendien moeten we sceptisch zijn over informatie, want die is niet neutraal, maar een uitdrukking van machtsverhoudingen: "het meten van een appel blijkt een capitulatie".â
Er worden drie installaties en een film gepresenteerd: Trompe l'Ćil (2016) bestaat uit een mise-en-scĂšne, archieffoto's en een video, die de vraag stellen wie het recht heeft om beelden te maken en te reproduceren; A Philistine (2019-2023), een werk rond een fictief verhaal geschreven door al-Sharif, volgt een treinreis terug in de tijd door de geschiedenis. Het verhaal maakt geografische grenzen ongedaan en zet aan tot nieuwe mogelijkheden voor Palestijnse toekomsten en verlangens; CAPITAL (2023), een korte film en fotoserie, onderzoekt op satirische wijze hoe stedelijke ontwikkeling en censuur met elkaar verweven zijn en een opmars van het fascisme in Egypte veroorzaken. Basma's film Ouroboros (2017) wordt aan het einde van elke tentoonstellingsdag vertoond. Ouroboros is een langspeelfilm die opent met een eindeloze cyclus van vernietiging en wederopbouw in Gaza. De film, die afwisselt tussen een griezelige panoptische blik en weelderige 16mm-beelden, reist door 5 verschillende landschappen als een eerbetoon aan het belegerde gebied om voorbij de hopeloosheid een nieuwe hoop te bieden. Chinook, een inheemse taal die in de film gesproken wordt door kunstenaar-filmmaker Sky Hopinka, laat de twee volken en hun strijd voor bevrijding op subtiele en poĂ«tische wijze in elkaar overlopen.
Als onderdeel van de opening deelde al-Sharif het onderzoek van haar nieuwe werk, Morning Circle, door middel van een symposium en een workshop waarin kritisch werd gekeken naar de manieren waarop de Westerse culturele hegemonie immigranten niet ziet als integraal onderdeel van hun bevolking, door een van de meest kwetsbare ruimtes, de kleuterschool, als voorbeeld te nemen als een ruimte van potentiële hervorming.
Dagelijks programma:
⣠Er zullen dagelijks lezingen zijn van de novelle A Philistine door het team van de Appel en anderen;
⣠Ouroboros wordt dagelijks om 18:30 uur (om 18:00 uur op woensdag 4 september, en niet op zaterdag 7 september) vertoond in de tentoonstelling.
Trompe lâoeil (2016)
Video-installatie, 8â38â herhalend, gevonden meubilair, 38 ingelijste inkjet-prints
Een Trompe lâOeil is een optische illusie. In deze installatie worden drie fotoâs uit Lawrence of Arabia opnieuw gefotografeerd als onderdeel van een zorgvuldig geconstrueerd stilleven van unheimliche huiselijkheid. De drie beelden zijn van Arabieren die door andere Arabieren tot slaven zijn gemaakt tijdens de Arabische Opstand. Slechts Ă©Ă©n van de beeldenâdie van het meisje op het paardâis vrij van copyright en wordt opnieuw gereproduceerd als een van de vele ingelijste fotoâs en tekeningen die in een friesachtige opstelling in de ruimte hangen. De installatie, een vertrouwde ruimte die plezier, horror en banaliteit in zich herbergt, bestaat uit twee grootschalige muurschilderingen, 38 gereproduceerde archiefbeelden van verschillende afmetingen en een videoloop in een ruimte met tapijt, drie bergĂšre stoelen en een vredeslelie.
Ouroboros (2017)
Filmvertoning, 1u17â
Ouroboros verwijst naar het symbool van de slang die zijn staart opeet, wat duidt op een cyclus van dood en wedergeboorte. Met het experimentele narrativeâwaarvan het centrale personage aan een reis begint om zijn pijn af te schudden, om het vervolgens opnieuw te ervaren door een onbepaald tijd-ruimte continuĂŒm dat afwisselend weelderig en mooi, beklemmend en wanhopig is, beladen met fysieke en historische ruĂŻne en onzekere, hachelijke situatiesâhoudt de film zich aan een fragmentarische, dromerig desultorische, esthetisch meeslepende structuur. Het is een onstuimige mix van essayistische overpeinzingen, verbluffende landschapsstudies en een caleidoscopisch, ontwricht liefdesverhaal, waarin ontheemding meerdere, meeslepende stemmen vindt en de ritmes botsen en ons uit de verwachting schudden. De film bevat tekst in beeld die is vertaald in Chinook, een Noord-Amerikaanse inheemse taal die wordt gesproken door collega kunstenaar-filmmaker Sky Hopinka, archiefbeelden van de vernietiging in Gaza, een griezelige panoptische blik en weelderige 16mm-beelden, een verlengde passage in omgekeerde richting en fictieve vignetten die niettemin de grenzen van zijn en handelen doen vervagen. Ouroboros roept traumaâs op die zijn veroorzaakt door territoriale bezetting, en weigert het standvastige idee van stilstand.
CAPITAL (2020)
Video-installatie, 19â03â herhalend, gevonden meubilair, 4 gemonteerde aluminium prints
Tussen halverwege de jaren 30 en halverwege de jaren 40 produceerden Italiaanse filmmakers zogenaamde âwitte telefoonfilmsâ (telefoni bianchi), waarin conservatieve en nationalistische opvattingen over huis, familie en religie werden verdedigd en gepromoot. Later werden ze gezien als voorlopers van fascistische propagandafilms. Genoemd naar wat toen een schaars statussymbool was, boden witte telefoonfilms Hollywood-achtige glamour, onaangetast door klasse of sociale conflictenâeen verre schreeuw van het dagelijks leven in het ItaliĂ« van de oorlogstijd. De films speelden zich vaak af in vreemde of zelfs denkbeeldige landen en toonden Italiaanse personages in luchtige, escapistische verhalen.
CAPITAL, dat verwijst naar witte telefoonfilms, werd opgenomen op locaties als het CityLife wooncomplex in Milaan, de oevers van de Nijl in CaĂŻro, woonwijken in AlexandriĂ« en de bouwplaatsen van nieuwe stedenâplaatsen waar architectonische geschiedenissen worden geromantiseerd terwijl ze worden uitgewist. Aan de hand van deze locaties onderzoekt al-Sharif de verlangens die politici, stedenbouwkundigen en hun ingebeelde ideale bewoners drijven, en hoe de resulterende ontwerpen, met hun minachting voor de historische mislukkingen van de koloniale architectuur, het culturele en politieke landschap willen transformeren en controleren. Tegen deze achtergrond zinspelen een buikspreker en zijn pop op wat niet gezegd, uitgelachen of bekritiseerd kan of mag worden, in een poging om te spreken ongeacht ambivalentie, censuur en zelfgenoegzaamheid. Door deze elementen met elkaar te verweven, wijst al-Sharif op de grenzen van de vrije meningsuiting en laat hij zien hoe het fascisme en zijn erfenis nog steeds voortleven in het heden.
A Philistine (2019â2023)
Gevonden meubilair, 6 inkjet prints, 25 gedrukte boekjes, neon palmboombord
A Philistine is een installatie waarin het lezen van een fictieve tekst centraal staat. Het verhaal is onderverdeeld in drie genres: geschiedenis, fantasie en erotiek, en wordt begeleid door een reeks beelden. De kijker wordt uitgenodigd om het boek te lezen in de ruimte van de installatie in een Ottomaanse diwan. Het verhaal, dat historische treinroutes heruitvindt die bestonden voor de oprichting van IsraĂ«l, neemt ons mee op een doorlopende reis die voorstelt hoe zoân reis er vandaag de dag uit zou zien. Grenzen worden opgeheven en de verschillende inwoners van de Levant en Noord-Afrika verstrengelen zich tijdens een treinreis die aan de nabije toekomst ontsnapt en de gevolgen van de natiestaat voor de regio in twijfel trekt.