Simon Browne
Simon Browne studeert. Voortdurend in de wording van wat hij een voorwaardelijke bibliothecaris noemt. Maar waar bereidt hij zich precies op voor? Misschien heeft het iets te maken met het hoe - de specifieke manier waarop hij voor boeken zorgt; de manier waarop hij de praktijk van het lezen en verzamelen uitdaagt. Misschien is zijn levenswerk een bevestiging van voorwaardelijkheid - hoe de omstandigheden altijd aan verandering onderhevig zijn.
In een van de Experimental Publishing studio's in Rotterdam haalt hij, met zijn rustige houding, een houten wijnkist uit zijn boekenkast. In deze kist ligt een hoop boeken, waaronder enkele die standvastig gexeroxt zijn. Trots wijst hij erop hoe hij met succes de grootte van een bronpublicatie, het formaat en de kleur van de kaft, en de lettertypes, marges en tussenruimtes van de tekst heeft nagebootst. Andere boeken verschillen sterk van de bronpublicatie, sommige zijn digitale publicaties die voor het eerst worden gedrukt. Aan de ene kant van de zaal staat een tafel met een DIY boekscanner, die hij enthousiast tot in de kleinste details laat zien. "De nummers in dit boek kwamen uit als ontbrekende tekens in de PDF, en de boekscanner crashte voortdurend", zei hij, "dus ik heb ze allemaal met de hand overgetypt."
Simon Browne hecht meer belang aan het sociale aspect van het verzamelen dan de gebruikelijke voorkeur naar de objecten in een collectie. Zo stroomt er kracht naar de lezer. Tijdens 4 uur durende sessies van de Bootleg Library, bespreken lezers hoe digitale en gedrukte bibliotheken worden gedeeld, hoe men ze leest en organiseert, en hoe ze gezamenlijk ontwikkeld kunnen worden. Het aantal kopjes thee en koffie is groter dan het aantal mensen. Het scannen, watermerken, printen en distribueren, de overgang van digitale naar fysieke versies en vice versa, worden allemaal onderdeel van de uitwisseling.
Het is voor hem van primair belang dat dit initiatief klein, persoonlijk, collectief en lokaal wordt gehouden.
From the Books: SLV RBRR 000-099, een uitgave uit 2016 gemaakt met collega grafisch ontwerper Masaki Miwa, is een catalogus van de lezerssporen in meer dan 300 boeken in een afdeling van de Staatsbibliotheek van Redmond Barry Reading Room in Victoria. Onderstrepen, ezelsoren, vlekken, bijlages en notities van anonieme bezoekers door de jaren heen worden verzameld als getuigenis van wat drukwerk is, en was: een interactieve sociale ruimte. Ook de publicatie The Library Is Open uit 2019, een discussiehandboek van Experimental Publishing van het Piet Zwart Instituut, stelt de selectie en opname van boeken in de openbare bibliotheekcollecties ter discussie. Hoe bekijken wij deze teksten in relatie tot de piratenpraktijken?
Simon Browne was leraar Engels in Australië en is een grafisch ontwerper. Hij begon de Bootleg Library - een schaduwbibliotheek die digitaal draait op open-source software en fysiek bestaat als een nomadische minibieb[1] - als een hulpmiddel om alternatieven voor het traditionele en hiërarchische begrip van kennis te bevorderen. In tegenstelling tot de conventionele perceptie van de bibliothecaris als een poortwachter van kennis, wil hij de lezer op één lijn brengen met de tekst en de auteurs ervan. Zo krijgt de lezer een actieve, productieve rol.
[1] Een kleine, openbaar toegankelijke bibliotheek die in verschillende buurten in Nederland is geïnstalleerd (https://minibieb.nl/).
terug naar This may or may not be a true story or a lesson in resistance