Bestand
Ansuya Blom

Ansuya Blom

Ansuya Blom (Nederland 1956) werkt sinds 1978 als kunstenaar. Haar tekeningen en films richten zich op de relatie en frictie tussen het individu en de externe wereld. Als gevolg van deze frictie ontstaan er misverstanden, misvattingen en verwarring.

De ‘eerste persoon enkelvoud’ wordt gebruikt als een manier om naar deze tweedeling te kijken. Ze is geïnteresseerd in de momenten die onstaan uit onsamenhangende ervaringen van de wereld. Deze momenten wil zij ‘vangen’ en doordenken en de strategieën blootleggen die het gemarginaliseerde individu gebruikt om met deze wankele verbindingen om te gaan.  

Tekst en woord spelen vaak een rol in het werk van Ansuya Blom. De biografieën van gemarginaliseerde mensen inspireren veel van haar tekeningen en films. Haar films tonen de wereld vanuit het perspectief van de protagonist, en geven gehoor aan hun innerlijke stem. Het potentieel van een mogelijk verhaal, een ontwikkeling in de tijd, speelt tevens een belangrijke rol in haar films. Haar interesse ligt zowel bij betekenis die ontstaat uit zinsbouw, als bij betekenis die door een onsamenhangende zinsstructuur verdwenen, verloren of veranderd is.

Haar tekeningen zijn gebaseerd op teksten, zoals de brieven van Ellen West, Native American Poetry en de geschriften van Søren Kierkegaard.

Blom heeft solotentoonstellingen gehad bij Camden Arts Centre in London; Douglas Hyde Gallery in Dublin en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Haar werk was deel van de Aperto 90, La Biennale di Venezia. Haar films zijn getoond bij het Internationale Film Festival Rotterdam, Recontres Internationales Paris-Berlin, IDFA, en The Museum of Modern Art in New York. Haar werk maakt deel uit van verschillende privé en publieke verzamelingen zoals van het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam en Tate Modern London. Zij is een ‘advisor’ aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam.