Melanie Bonajo – Cosmic Cosmetics and Politics beyond Polarity
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam
Op 27 juni vindt in de Appel arts centre een bijzondere performance plaats in de vorm van een persconferentie. Kunstenaar Melanie Bonajo, die deelneemt aan de tentoonstelling Topsy Turvy, presenteert samen met diverse gastsprekers op een humoristische manier antwoorden op de allesomvattende vraag 'Hoe gaan we om met alle problemen die de mensheid in de (nabije) toekomst te wachten staan?'. Voorgesteld wordt ondermeer om de wereld meer in te richten vanuit vrouwelijk oogpunt. Typisch vrouwelijke kenmerken die nogal eens worden gezien als zwakke eigenschappen, zoals empathie, intuïtie, irrationaliteit, gevoeligheid, mededogen en emotie, blijken onontbeerlijke instrumenten te zijn om in de toekomst te overleven.
Het is nu 44 jaar geleden dat de Weense kunstenares VALIE EXPORT tijdens een performance in een bioscoop in München haar geslachtsdeel op ooghoogte liet zien aan een zittend publiek. We kennen de performance vandaag van een iconische foto. In 2012 voerde Melanie Bonajo (NL, 1978), samen met een groep deelnemers die reageerden op een ‘open call’, de performance van VALIE EXPORT opnieuw uit in de vorm van een besloten bijeenkomst in de nieuwe ruimtes van de Appel arts centre gedurende de opbouw van de tentoonstelling. Vrouwen, maar ook mannen, waren welkom om bij te dragen aan deze informele happening. Als onderdeel van de tentoonstelling plaatste Bonajo in de foyer van de Appel arts centre een gedenkteken dat in combinatie met een video een indruk van de gebeurtenis geeft.
Het werk van VALIE EXPORT was oorspronkelijk een scherp commentaar op de passieve rol van vrouwen in de gemiddelde Hollywoodfilm. In haar herinterpretatie van dit feministische werk experimenteert Bonajo met het opheffen van de scheiding tussen toeschouwer en performer. Iedereen die naar de happening in de Appel arts centre kwam moest namelijk ook verplicht deelnemen en zich daarmee uitspreken tegen passiviteit als houding. Bonajo legt een link met het idee dat iedereen tijdens Carnaval een actieve deelnemer is, met carnaval als een festival van verandering en vernieuwing. Ze speelt met de tegenstelling tussen vermomming en onthulling, vermaak en kritische reflectie.
Het werk wordt op 27 juni gecomplementeerd door de performance annex persconferentie ‘Cosmic Cosmetics and Politics beyond Polarity’ [Genitale Paniek / Over Kosmische Schoonheidsmiddelen en Politiek voorbij de Tegenstelling]. Voor een uitgebreide beschrijving zie de beschrijving van de kunstenaar hier links (Engelstalig). Meer informatie over het volledige project is te vinden via www.GENITALINTERNATIONAL.com.
Met Annelies Bijvelds (cultureel theoretica), Merel Cladder (schrijver), Kinga Kielczynska (kunstenaar) and Janneke Raaphorst (kunstenaar).