Lezingenreeks: Facing Forward #6 'FUTURE CITY' (Uitverkocht)
De Oude Lutherse Kerk, Amsterdam
Uitverkocht
Om te voorzien in de grote belangstelling voor Future City, zullen de lezingen worden gestreamed op de Oudemanhuispoort.
Live stream locatie: Oudemanhuispoort – zaal D0.08 (Oudemanhuispoort 4-6, 1012 CN, Amsterdam)
Tijd: 20.00 – 22.30 uur
Toegangsprijs: Geen
Over de lezing
Op woensdag 25 april vindt de zesde lezing- en debatavond plaats van de lezingenreeks Facing Forward: Art & Theory from a Future Perspective, over het thema FUTURE CITY. De sprekers van deze avond zijn architect, mede-oprichter van Office of Metropolian Architecture (OMA) en theoreticus van grootstedelijke problematiek Rem Koolhaas (NL) en bekroonde fantasy schrijver en academicus China Miéville (ENG). Op de twee presentaties volgt een debat met de sprekers en het publiek, gemodereerd door Christoph Lindner, Professor Media Studies en hoofd van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA, Universiteit van Amsterdam). Carolyn Birdsall, assistent-professor op de afdeling Media Studies (Television and Popular Culture) van de Universiteit van Amsterdam, zal een introductie-statement verzorgen.
De stedelijke context als plaats voor sociaal-politieke, culturele en artistieke productie is een omstreden plek, die voortdurend op de proef wordt gesteld door lokale voorwaarden en mondiale en transnationale omstandigheden. Welke invloed zal de almaar sneller voortschrijdende mondialisering hebben op de vorm en het beeld van de toekomstige stad? En zal de transnationale stroom mensen, werk en beelden het ‘stedelijke’ herdefiniëren? Kunnen we ons een metropool voorstellen voorbij de ‘global city’?
Kunstenaars hebben de publieke, stedelijke sfeer geclaimd als plaats voor artistieke productie, interventies en tentoonstellingen. Maar is er nog steeds een plaats voor kunst in de toekomstige stad? In de sombere scenario’s wordt publieke kunst niet meer dan een verlenging van de stedelijke schermen, gevangen in het vocabulaire van city branding en stedelijke marketing. Heeft kunst nog steeds een eigen plek in de steden van de toekomst? En hoe zal publieke kunst er uitzien; zal het digitaal, (anti-) monumentaal of op actie gebaseerd zijn; in welke fysieke of conceptuele vormen zal het zich manifesteren?
Over de sprekers
Rem Koolhaas is een Nederlandse architect, architectuurtheoreticus en urbanist. In 1975 richtte hij samen met Elia en Zoe Zenghelis en Madelon Vriesendorp het Office for Metropolitan Architecture (OMA) op. Nadat hij eerst had gewerkt als journalist en scenarioschrijver studeerde hij als architect af van de Architectural Association in Londen en publiceerde hij in 1978 Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan. In 1995 gaf zijn boek S,M,L,XL een overzicht van het werk van OMA en de bestaande verbanden tussen de hedendaagse maatschappij en architectuur. Koolhaas geeft leiding aan de activiteiten van zowel OMA als AMO, de onderzoekstak van OMA, die actief is op gebieden buiten de architectuur zoals media, politiek, zonne- en windenergie en mode. Koolhaas is docent aan de universiteit van Harvard, waar hij de leiding heeft over het Project on the City, een onderzoeksprogramma dat de veranderende stedelijke omstandigheden in de hele wereld onderzoekt.
China Miéville is een schrijver woon- en werkachtig in Londen. Hij is de auteur van negen romans en een bundel korte verhalen. Fictie werken van hem zijn o.a. The City & The City (2009), Embassytown (2011), Perdido Street Station (2000) en het nog te verschijnen Railsea (2012). Hij was winnaar van de Hugo, World Fantasy, Britisch Science Fiction and Britisch Fantasy awards, en tot drie keer toe van de Arthur C Clarke Award. Zijn non-fictie werk bestaat uit verschillende artikelen en essays, onder andere één over de toestand van Londen tussen de rellen van 2011 en de Olympische Spelen van 2012, te lezen op www.londonsoverthrow.org, en het boek Between Equal Rights (2005), gebaseerd op zijn PhD, een kritisch studie van internationalk recht. Hij is universitair docent Creative Writing op de University of Warwick.