Sam Schoenbaum "Engagement / Disengagement"
Koepelkerk, Amsterdam
'De performance is opgedeeld in vier scenes van 12 minuten. Het podium bestaat uit drie gedeeltes: linksachter, rechtsachter en middenvoor. Op het podium staan vier personen: een jonge vrouw (Eve Grace), een jonge man (Harm Huisjes), een oudere man (Max Dooyes) en een danseres (Anne Walsemann). Deel 1: Linksachter: de jonge vrouw en man bevinden zich in een huiselijke omgeving hetgeen verbeeld wordt door intieme gesprekken. Rechtsachter: de oudere man bekijkt een monitor waarop de performance live te zien is; hij kijkt naar de buitenwereld. Middenvoor: de danseres beweegt op geluiden die ze hoort via een koptelefoon; deze geluiden zijn de levensbron en kunnen alleen waargenomen en gevoeld worden door haar bewegingen. Deel 2: Alle performers behalve de jonge vrouw, zijn kloksgewijs van plaats veranderd. De jonge man bekijkt nu de monitor, de oudere man danst en de danseres bevindt zich samen met de jonge vrouw in de huiselijke situatie. Deel 3: Opnieuw een kloksgewijze verandering van positie, weer met uitzondering van de jonge vrouw. De jonge man is nu de danser, de oudere man voert intieme gesprekken met de jonge vrouw en de danser observeert de buitenwereld via de monitor. Deel 4: De laatste kloksgewijze plaatsverwisseling. De jonge vrouw is observator van het leven, de danser is weer danser en de oudere en jongere man bevinden zich in de huiselijke omgeving. Ondertussen lezen twee personen die temidden van het publiek zitten liefdesbrieven voor. De ene schrijver is een historische figuur; deze bevindt zich in de loopgraven tijdens één van de Wereldoorlogen. De andere leeft in het hier en nu en voert een strijd tegen dagelijkse problemen.' (Sam Schoenbaum, projectbeschrijving, persbericht De Appel.) 'Deze performance gaat erover hoe wij onszelf in de wereld zien, de mate waarin onze thuissituatie onze zienswijze vormt, de aard van ons bestaan en veranderingen daarin, de positie van een alleenstaande in een stelletjes-georienteerde samenleving, de rol van de geschiedenis, de levenswijze van seksuele wezens: jij, ik, je oma, de groenteboer, de buurjongen, etc.' (Citaat Sam Schoenbaum, uitnodiging De Appel, april 1977.)