"Consumed by Fire: de Romantische Kunstenaar Nu"
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
In het kader van de tentoonstelling "To Burn Oneself with Oneself: the Romantic Damage Show" ( 23 feb – 6 april) in de Appel spreken diverse gasten een namiddag en vooravond lang rondom het thema ‘neo-retro-romantiek’.
Hosts: Ann Demeester en Mark Kremer
Deelnemers: Michael Landy, Delphine Bedel, Constant Dullaart, Doro Franck, Lars Kwakkenbos, Mustafa Stitou en surprise guests…
Filmpresentaties: Joan Jonas, Michael Landy, D.A. Pennebaker / Yves Tinguely
Hosts: Ann Demeester en Mark Kremer
Voertaal: Engels en Nederlands
Toegang: 5,- / 3,-
Reserveren verplicht via reservation@deappel.nl
*****
Op zondag 16 maart buigt een gezelschap van makers en denkers zich over romantiek, nu in een reeks van op elkaar volgende presentaties. Middels statements, kleine voordrachten, en filmvertoningen wordt er ingezoomd op de tentoonstelling in de Appel en ook worden er draden gesponnen naar buiten toe.
Momenteel is de romantiek een actueel thema. Dat blijkt bijvoorbeeld uit drie andere recente tentoonstellingen over romantische tendensen en ‘figuren’ in de actuele kunst. In de tentoonstellingen “Wunschwelten. Neue Romantik in der Kunst der Gegenwart (Frankfurt 2007), “Romantic Conceptualism” (Nürnberg en Wenen 2007), en “RAW Amongst The Ruins” (Maastricht 2007) kwam naar voren dat de romantiek een sterke onderstroom vormt in de generieke ontwikkeling of algehele stroom van de kunst. Die onderstroom roert zich zelfs in de als streng bekend staande want immers op ijzeren logica gestoelde conceptuele kunst.
*****
Maar hoe zit het met de romantiek en het romantische levensgevoel vandaag de dag? Hoe beleven en vertolken kunstenaars van nu de romantische positie? Onder meer die vragen vormden de uitgangspunten voor de ontwikkeling van de tentoonstelling in de Appel. Om deze vragen te beantwoorden blijkt het nodig om het geheugen op te frissen over de romantiek als historische periode. Toen was namelijk niets te bespeuren van de vlakke sentimentaliteit die het begrip ‘romantisch’ vandaag in de volksmond heeft. Het brisante karakter van de romantiek, de periode direct na de verlichting waarin het individu opnieuw en vanuit het individuele gevoel positie bepaalt in de wereld, is behandeld door Isaiah Berlin in “The Roots of Romanticism” (1965/1999).
Berlin toont onder meer overtuigend aan dat er in de periode van de romantiek een nieuw paradigma ontstaat, waarbij consensus op basis van denken vervangen wordt door verschil -en de acceptatie daarvan- op basis van gevoel. Echter de ontdekking en omarming van een individuele gevoelswereld door dichters, denkers en kunstenaars, had een sterk kritische en reflectieve component. Men raakte gefascineerd door die wereld van het gevoel: een zone waarin de mens, niet meer gekluisterd door de ratio, bevrijding zou beleven. Echter men besefte ook terdege dat de mens in die wereld langs zijn eigen afgrond scheert…****
De tentoonstelling "To Burn Oneself with Oneself: the Romantic Damage Show" gaat over de kunstenaars (belevings-) wereld: een innerlijke ruimte waar de kunstenaar zich onderwerpt aan experimenten met giftige stoffen, een soort laboratorium. De werken in de tentoonstelling zijn evenzoveel verbeeldingen van intense en radicale ervaringen (passie, fataliteit, dood), als inzichten voortkomend uit de meer serene beschouwing van dergelijke levensmomenten (reiniging, purificatie, onthechting). Er is steeds sprake van een artistieke enscenering, een enscenering van gevaar, destructie en inderdaad de afgrond van het gevoel…
Voor de versterking van de innerlijke mens zal zeer rijkelijk worden zorggedragen.
Rondleidingen in "To Burn Oneself with Oneself: the Romantic Damage Show" door curator Mark Kremer zijn er op zaterdag 15 maart en zondag 6 april om 15:00.