Scott Burton "Lezing"
15.05.1988
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
‘Op de Documenta 8 vorig jaar in Kassel stond voor de Orangerie een ronde bank met in het midden een hoge struik. Door de centrale plaatsing op het grasveld kreeg het de status van een standbeeld. Het kostte even om ernaar toe te lopen en ondertussen had je ruimschoots de gelegenheid ernaar te kijken. Het werk van Scott Burton werd daardoor meer dan een functioneel voorwerp, het werd een sculptuur. Het zweefde tussen 'private sculpture' en 'public furniture' in: het was niet puur een object door de kunstenaar in de studio gemaakt en gericht op een kunstcontext. De vorm was net zo belangrijk als de functie, maar het had ook op een andere plek geplaatst kunnen worden. 'Public furniture' is niet zo plaatsgebonden dat het maar op één plek kan functioneren, maar is wel door het gebruik afhankelijk van de plaatsing in de omgeving. Het is gericht op meer dan uitsluitend een kunstpubliek. Scott Burton (1939) maakte onder andere performances en theatrale tableaus, maar hij is bekend geworden door zijn stoelen en tafels. Deze sculpturen zijn meestal onverplaatsbaar door hun gewicht: zware materialen als staal, steen, brons en graniet hebben zijn voorkeur. In de opdrachten die Burton kreeg voor werk in de openbare ruimte, toont hij zijn interesse in de menselijke en functionele aspecten van een kunstwerk. Voor een overdekte binnenplaats van een bedrijf in New York ontwierp hij een ontmoetingsplek in de vorm van een halfronde bank met daarvoor een ronde cirkel, ook van graniet, waarin planten zijn geplaatst. In een park in Baltimore liet hij wandelpaden aanleggen, bepaalde de beplanting (voor de gewenste schaduw) en ontwierp zitbanken in een vorm die een gesprek tussen parkgebruikers zou moeten bevorderen. Scott Burton is één van de deelnemers aan de tentoonstelling Het meubel verbeeld in Museum Boymans-Van Beuningen (nog tot 5 juni) en hij doet mee aan de Beeldenroute in Rotterdam '88. Op 12 mei zal deze manifestatie geopend worden en ongetwijfeld zal in de lezing die Scott Burton op 15 mei in De Appel geeft ook dit werk ter sprake komen.’ (‘Sculptuur flirtend met meubilair’, Nieuwsbrief De Appel, 3 (1988) 2.)