tentoonstelling
1987
Cristina Iglesias / Philippe van Snick…

Cristina Iglesias / Philippe van Snick / Paul & Hilde Robbrecht "Muur voor een schilderij / vloer voor een sculptuur II"

09–24.05.1987
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
‘Tot nu toe is de ruimte van De Appel steeds het domein geweest van beeldend kunstenaars die er installaties hebben gemaakt met zeer verschillende media, van fotografische, sculpturale en audiovisuele aard. Door de ingreep die Paul Robbrecht uit Gent doet, is plotseling een architect de hoofdpersoon: zijn voorstel heet dan ook Muur voor een schilderij / vloer voor een sculptuur. Paul Robbrecht (geb. 1950) deed al eerder van zich spreken met zijn project Architektuur voor een Zeeland (1985) en bij Initiatief d'Amis (1986, selectie Kaspar Koenig) op het gebied van ruimtes voor de kunst. In het voorstel voor De Appel verandert hij de bestaande architectuur niet, maar voegt een nieuwe architectuur toe: 'de opstelling van muur en vloer hebben niets van doen met de een of andere presentatietechniek voor kunstwerken, noch zijn zij te beschouwen als een soort minimale sculpturen of als een installatie. Het zijn zuiver architectonische componenten die zich confronteren en/of verbinden met de kunst’, aldus Robbrecht, die in een toelichting ingaat op verschillen tussen beeldende kunst en architectuur. Eén belangrijk onderscheid is wat hij noemt de 'genoegdoening' (de 'commoditas' van de Klassieken) die gelijk staat aan een ‘positieve inzet’. De architectuur is een invitatie tot kunst, die zelf die positieve inzet niet hoeft te hebben. Robbrecht: 'Integendeel. heel veel belangrijke kunst vindt haar oorsprong en bestaansreden in een afwijzing, in de exploratie van de tegenwereld.' De Appel overlegde met Robbrecht welke kunstenaars van deze invitatie gebruik zouden maken. Zijn voorstellen waren Isa Genzken en René Daniëls, kunstenaars voor wie hij een grote mate van respect heeft en met wie hij zich ook verwant voelt. De Appel stelde voor nog twee kunstenaars uit te nodigen, die anders op de muur en vloer zouden reageren dan door middel van een geïsoleerd schilderij of beeld. Philippe van Snick (België) en Cristina Iglesias (Spanje) werden gevraagd op deze nieuwe 'ruimte voor kunst' te reageren.’ (‘Een ruimte voor kunst’, Nieuwsbrief De Appel, 2 (1987) 2.)