tentoonstelling
1982
Kevin Atherton "Vijf Televisiespots"

Kevin Atherton "Vijf Televisiespots"

01.01–31.12.1982
de Appel, Brouwersgracht 196, Amsterdam
‘Nadat Atherton zijn projektvoorstel had ingediend om vijf televisiespots te maken waarbij de kijker in zekere zin een aktieve rol moet uitoefenen, nodigde Stichting De Appel hem uit om gedurende enkele weken de reklames op de Nederlandse televisie te bestuderen. Hij heeft naar aanleiding daarvan vijf prototypes van reklame op TV uitgekozen: 1) ‘Mini-Play’ (Sketch). Een soap opera wordt gesuggereerd waarin de hoofdrolspelers op een partijtje een longdrink gebruiken. Een beetje spanning; een liefdesverhouding; sociale kontekst; 2) alles gaat makkelijker met 'De Zachte Mix van ...'; 3) 'Photo Animation' (Foto Animatie). Een aantal verschillende ‘Sterren’ tonen hun huid/haar dat alleen met ... gezond en fris' is, wat hen allen suksesvol maakt bij hun verschillende dagelijkse werkzaamheden; 4) ‘Scientific Demonstration’ (Wetenschappelijke Demonstratie). Zoals in een kollege demonstreert een professor dat alleen ... het juiste, zuiverste produkt is; 5) ‘Jingle’ (Herkenningsmelodie). Op het ritme van een simpel deuntje dansen drie gelijk uitziende vrouwen over de vloer met hun schrobbers, en als bij toverslag is het met ... in een wip gebeurd; 6) ‘Consumer Demonstration’ (Demonstratie van de Gebruiker). Een huisvrouw verzucht: ‘Hoe krijg je ooit zo'n vuile vaat schoon? Met ... vliegt het vuil eraf. Kijk hoe ... het doet.’ ‘Er gaat niets boven ...’, zegt een mannenstem. Kevin Atherton is geïnteresseerd in hoeverre de kijker aktief invult wat het onuitgesproken produkt is: Ziet hij het als een puzzel, en lost hij die op na een serie konfrontaties met de televisiespots? Haalt hij zijn schouders op en konstateert hij dat hij het niet begrijpt? Wordt hij zich bewust van de verschillende reklametechnieken die hij normaal niet herkent omdat de aandacht voor het produkt overheerst? Vult hij zijn favoriete produkt in? (...) Belangrijk is, dat qua vorm het kunstwerk zich niet onderscheidt van de gebruikelijke reklamespot, wel echter wat betreft de inhoud. In 1982 is er bij wijze van proef een spot gerealiseerd, die tevens als demonstratiemateriaal kan dienen om in 1983 sponsors te interesseren voor de vier overige spots. Indien dit niet lukt, zal het idee - geïllustreerd met de spot - in de kunstwereld zijn weg moeten vinden.’ (‘Kevin Atherton. Vijf Televisiespots’, Verslag van De Appel projekten, uitgevoerd in 1982. Aankondiging projekten 1983, p. 2.)