Larry Miller "Akkoord"
01.11.1982–01.05.1983
de Appel, Brouwersgracht 196, Amsterdam
de Appel, Brouwersgracht 196, Amsterdam

Keychord (Breath of the Machine). Notation from Accord, 1982. Grammofoonplaat. Supplement bij De Appel, 2 (1982) 1.

Akkoord Deel IV: Machine. Schets voor de 'muziekmachine op afstand', een werk in ontwikkeling. (De Appel, 2 (1982) 2, p. 29.)

Akkoord Deel II: Stemmen. 'Met ieder van de uitgekozen personen werden verschillende bijeenkomsten georganiseerd [bij hen thuis of in De Appel], waarvoor Miller steeds eenzelfde partituur als uitgangspunt gebruikte. (De Appel, 2 (1982)

Akkoord Deel I: Voorspel. Door middel van een openbare sollicitatie op het Spui te Amsterdam, werd Alfred van den Heuvel gekozen als vijfde instrumentalist voor het orkest. Op de foto: Larry M
'Akkoord is een werk van Larry Miller in samenwerking met [de] paragnosten [Willem Alfrink en Klaas Jonkman]. Akkoord heeft de vorm van een muzikale kompositie. Miller funktioneert in dit werk als komponist/dirigent. Er zijn vier medespelers [Louwrien Wijers, Lárus H. Grimsson, Michel Waisvisz en Alfred van den Heuvel], die zowel instrumentalist als instrument zijn. Samen representeren zij zowel het orkest als een doorsnede van het publiek. In het voorspel worden vier medespelers via vier verschillende methoden gekozen. Vervolgens worden door de komponist ontmoetingen gearrangeerd, meestal bij de personen thuis. Het gaat er bij deze ontmoetingen om op elkaar afgestemd te raken. Iedere ontmoeting wordt met behulp van een partituur op vergelijkbare wijze geënsceneerd. In het derde deel van Akkoord, dat het wezen van het werk vertegenwoordigt, worden de orkestleden samengebracht in een gemeenschappelijke ontmoeting. De tonen die gedurende de privé ontmoetingen gekozen zijn, in wisselwerking met de dirigent, worden door de komponist/dirigent tot akkoorden samengevoegd. Het orkest wordt via een kunstgreep, en wel in de vorm van een muziekmachine, in harmonie gebracht. Op overdrachtelijke wijze wordt de wisselwerking tussen de dirigent/komponist Larry Miller en de vier medespelers hoorbaar gemaakt. Aangezien de muziekmachine een indirekt medium hiervoor is, noemt Miller de machine een Remote Music Machine, een muziekmachine die op afstand de wisselwerking zowel realiseert als symboliseert. Het laatste deel van Akkoord is het refrein. De duur van Akkoord wordt bepaald door de levensduur van dirigent en medespelers.' (De Appel 2 (1982) 2, p. 29.)
Larry Miller – Accord – exhibition sign – Conductor score 2nd movement
collection (unintended), 1982
Larry Miller – Accord – exhibition sign – Conductor score 2nd movement
collection (unintended), 1982