Christine Borland "Christine Borland"
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
‘De tentoonstelling Christine Borland in De Appel toont een overzicht van Borland's werken vanaf 1990. Belangrijk in haar oeuvre is de context van hedendaagse wetenschap en geschiedenis. Als een archeologe gaat zij op zoek naar het idee of het verhaal achter een object. Hoe verzamelen wij informatie en op welke wijze classificeren we het vervolgens? Wat betekent een voorwerp of een lichaam in een bepaalde omgeving? Een voorbeeld is het werk Small Objects That Save Lives. Speciaal voor De Appel werd dit werk opnieuw samengesteld. Een aantal mensen werden door Christine Borland benaderd om hun versie van een 'reddend' object op te sturen. De voorwerpen worden met naam van de afzender op tafels tentoongesteld, als persoonlijke fetishen. Weakness, Disaster, Old Age and Other Misfortunes (1991-1998) laat de gevolgen zien van het afvuren van verschillende pistolen op een servies. Het werk toont niet de agressiviteit en het geweld van de handeling zelf, maar de resonantie achteraf - de stilte van de scherven geordend in de ruimte. Fictie en feiten worden omgebogen tot beeldende installaties die behalve poëzie ook de kilte van gebeurtenissen uitstralen. Voor het werk From Life (1994-1996) zette Borland een reeks van politieprocedures en gerechtelijk onderzoek in werking om de identiteit te achterhalen van een menselijk skelet dat zij bij een postorderbedrijf had gekocht. In de tentoonstelling is de bezoeker actief getuige van het onderzoek. In een andere ruimte zijn op glazen platen de afdrukken van twee geraamtes waarneembaar, een groot en een klein. Het menselijke skelet - of eerder de afwezigheid ervan - is in The Giant and The Dwarf (1998) opnieuw onderwerp. Het werk verwijst naar de reus Daniel Cajanus en de dwerg Simon Jane Pape, die beiden in de late 18de eeuw in Amsterdam leefden. Omringd door poeder lijken hun lichamen in stof op te zijn gegaan, terwijl hun verhalen voortleven. Geweld, leven en dood, menselijke anatomie en de context ervan zijn steeds terugkerende thema's in Borland's werk. "De kern van dat wat ik probeer te behandelen is erg donker, zwaar en hevig. Wanneer je deze kern kunt bereiken door een nogal rationeel proces, denk ik dat het krachtiger wordt, en belangrijker, persoonlijker voor de beschouwer." (Christine Borland in: Tate Gallery, The Turner Prize, 1997)’ (Uitnodigingstekst De Appel) Catalogus: Christine Borland. The Dead teach the Living, 2001. Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich, De Appel, Fundaçao de Serralves, Porto. Tekst: Ian Hunt & Francis McKee. Engels. Met lijst van werken en biografie. 20.5 x 17 cm. 108 pp. f.c. Ontwerp: Christine Borland & Frank Hyde-Antwi. Hardcover. ISBN 3 9070604 11 9. € 32,-.