UNLIMITED.NL
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
'UNLIMITED.NL is de eerste tentoonstelling in een reeks die werk van in Nederland wonende en werkende kunstenaars laat zien. Over het algemeen presenteert De Appel jonge kunst uit het buitenland om het publiek te informeren over de internationale ontwikkelingen. Aanleiding tot de presentatie UNLIMITED.NL is de overtuiging dat kunst in Nederland een nieuwe bloeiperiode doormaakt: op Biënnales en andere internationale podia ontstaat steeds meer belangstelling voor de kunstsituatie in ons land. Reden voor De Appel om eenmaal per jaar een selectie kunstwerken samen te brengen, waaruit blijkt dat hier een grote hoeveelheid jong talent is. UNLIMITED.NLbeperkt zich niet tot kunstenaars die in Nederland geboren zijn en laat een breed scala aan media zien, van computergestuurde choreografieën tot uiterst figuratieve beelden. Tijdens de selectie van werken die puur om hun beeldend vermogen en hun persoonlijke signatuur zijn gekozen, ontstonden vanzelf verwantschappen, overeenkomsten en tegenstellingen die bewust enigszins werden verscherpt. UNLIMITED.NL is een tentoonstelling geworden waar het fysieke en het efemere samengaan in plaats van te contrasteren en waar zintuigelijke en mentale gewaarwordingen in elkaar overlopen. De kunstenaars kiezen hun materialen niet vanuit ideeën over technieken of methodes, maar vanuit een houding. Die houding is het beste te omschrijven als een poging tot verleiding, die soms in sensualiteit en soms in pure ironie verpakt is. Terwijl Yvonne Fontijne's abstracte choreografieën wel worden betiteld als 'computerdans zonder zweet' en Sjaak Langenbergs teksten vermelden dat hij zou willen 'overstappen naar een ander lichaam', is het wezenloze figuurtje van Fiona Tan het middelpunt van een realiteit waaraan zij geen deel kan nemen. Verlangen en kwetsbaarheid karakteriseren ook het werk van Arno Nollen die met kleur en zwartwit beelden rillingen oproept. Machiel van Soest doet dat op een vergelijkbare manier door middel van de huid van zijn schilderijen. En Paul de Reus spreekt over 'a woman blushing like a lamp' en maakt zo zijn sculptuur transparant. Pia Wergius laat een ratje de etensresten tussen haar kiezen vandaan eten en Arthur Elsenaar toont 4096 uitdrukkingen van het menselijk gezicht. 'Een alfabet van onmisbare tekens', zo benoemt Barbara Guldenaar de afzonderlijke elementen van haar werk, terwijl Langenberg het over de 'tastbare bewijzen van geheimtaal' heeft. In UNLIMITED.NL zijn het vooral dit soort kwalificaties als 'onmisbaar' of 'tastbaar' die het verlangen aangeven om een ander register te kiezen.' (Persbericht De Appel) Catalogus: UNLIMITED.NL, 1998. Yael Davids, Arthur Elsenaar & Remko Scha, Yvonne Fontijne, Barbara Guldenaar, Dianne Hagen, Ram Katzir, Fransje Killaars, Moshekwa Langa, Sjaak Langenberg, Arno Nollen, Elka Oudenampsen, Paul de Reus, Machiel van Soest, Fiona Tan, Pia Wergius. Nederlands & Engels. Editors Edna van Duyn, Wineke Onstwedder. 32 pp., 14 z-w. Ontwerp: Stéphanie de Vilder. UITVERKOCHT