tentoonstelling
1997
Huang Yong Ping "Huang Yong Ping"

Huang Yong Ping "Huang Yong Ping"

31.10.1997–04.01.1998
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

‘Sinds 1984 werkt Huang Yong Ping, geboren in 1954 in Xiamen (China), aan een intrigerend oeuvre waarin hij met grote vrijheid twee culturen vermengt. Hoe kan de uitvoering van een werk bijvoorbeeld overgelaten worden aan het toeval? De kunstenaar kan zich laten leiden door een rad van fortuin bevestigd op een rijdend karretje. Het rad visualiseert elementen uit de I Ching, het Boek der Veranderingen, samen met schilderkundige elementen zoals kleur, compositie, toets, richting en lijnvoering. Met La grande roulette (1987) plaatste Huang Yong Ping zichzelf vanuit een Chinese invalshoek in een westerse traditie gaande van Marcel Duchamp tot John Cage en Joseph Beuys. In 1989 werd hij uitgenodigd deel te nemen aan Magiciens de la Terre, een eerste grote tentoonstelling die kunst uit derde wereldlanden confronteerde met kunst uit het westen. Hij besluit zich tevens in Parijs te vestigen, maar niet vrijwillig: in juni '89 wordt het Tien An Men plein door Chinese studenten ingenomen. Politiek versus cultuur, het zijn twee elementen die tot vandaag een belangrijke rol spelen in de installaties van Huang Yong Ping. De Appel presenteert nu als eerste een overzicht van zijn werk tussen 1986 en 1997. In The history of Chinese art and the history of modern western art washed in a washing machine for two minutes (1987/93) wordt een boek door het toedoen van water ritueel en electrisch tot pulp getransformeerd. Uit de installatie blijkt zowel een fascinatie voor geschreven bronnen als een geloof in de kracht van het immateriële. Het werk oogt verleidelijk exotisch maar zou evengoed geïnspireerd kunnen zijn op een westers concept van deconstructie en reconstructie. De laatste jaren komen er steeds meer Chinese elementen in zijn werk terug. Zo maakt hij veel gebruik van levende insecten. In een speciaal ontworpen kooi, een soort theater, spelen ze een metaforische rol. De schorpioen verwijst naar de macht, de sprinkhaan naar het gele gevaar, de kooi naar het sociale systeem waarin de mens zich bevindt, de brug naar een slang, harmonie en utopie. Maar verwacht geen eenvoudige interpretaties bij de werken van Huang Yong Ping, in de Chinese taal wordt het woord 'metafoor' bijvoorbeeld gevormd door twee karakters: Yu (ontsluieren) en Ying (geheim houden). En misschien kan men met deze paradox in het achterhoofd eveneens de begrippen Oost en West, Ik en de Ander benaderen.’ (Persbericht De Appel) Catalogus: Huang Yong Ping, 1998. Tekst Hou Hanru, Evelyne Jouanno. Nederlands & Engels. Met bio- & bibliografie. 80 pp. 21 f.c. 13 z-w. 17.5 x 23 cm. Hardcover. Ontwerp Irma Boom. Prijs voor Beste Boek Ontwerp 1999. ISBN 90 73501 38 5. € 16,-.

Huang Yong Ping

affiche, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping

photograph, 1997

Huang Yong Ping – a project of one man exhibition proposed by Hou Hanru

archive, 1997