Through the viewfinder
05.06–19.07.1992
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
Twintig kunstenaars uit tien landen werden door De Appel uitgenodigd deel te nemen aan de tentoonstelling, op basis van een gedicht van Raymond Russel uit 1897:
'Sometimes a momentary reflection comes to life
In the view set into the base of the pen-holder
Which my wide-open eye is pressed against
very close, just functionally back from it
The view is a very slender photograph
Completely invisible if one relies
On the depth of the glass, this piece of which is frosted
on one of its sides, in this case the back
But it all swells up when a more curious eye
Comes close enough for a lash at times to touch.'
Antje von Graevenitz schreef in haar artikel 'Intimiteit en distantie' in de catalogus van Through the viewfinder: 'De meeste van [deze kunstenaars] zijn nog ver onder de veertig jaar. Daarmee horen ze bij de generatie kunstenaars die van het empathische geloof van het modernisme, om via kunst een betere wereld te kunnen bouwen, afstand hebben genomen. Elke bombarie vinden ze verdacht en veeleer is hun werk een uitnodiging om van dichtbij notie van de wereld te nemen. Of het in zijn visie dan uitdijt tot illusionaire grootte is een andere kwestie. Alles hangt af van de mate van identificatie, betrokkenheid en intimiteit.'
Catalogus:
Through the viewfinder, 1992. Christiaan Bastiaans, Biefer/Zgraggen, Sylvie Blocher, Patrick Corillon, Hubert Duprat, Philippe Favier, Rose Finn-Kelcey, Dominique Gonzalez-Foerster, David Hodges, Massimo Kaufmann, Karen Kilimnik, Suchan Kinoshita, Rudy J. Luijters, Tatsuo Miyajima, Annemarie Nibbering, Cornelia Parker, Hermann Pitz, Sam Samore, Vincent Shine en Mans Wrange. Tekst: Antje von Graevenitz. Nederlands & Engels. 80 Pagina's: 12 kleur, 23 zwart-wit, 15 x 10.3 cm. Softcover. Ontwerp: Irma Boom. ISBN 90 7350 13 X. € 9,-.
See also