presentatie
2024
What's Love Got to do with it (curating…

What's Love Got to do with it (curating a biennial/triennial that is)? – Lezing door Binna Choi

28.08.2024
20:00–22:00
de Appel, Tolstraat 160, Amsterdam

Een moment tijdens de Free Palestine Solidarity March for Peace 2024, 28 januari 2024, Honolulu, Oahu, foto door Binna Choi

De lezing van Binna Choi wordt gevolgd door een gesprek tussen Binna Choi, Gabi Ngcobo en Yazan Khalili en wordt gepresenteerd in samenwerking met Casco Art Institute: Working for the Commons.

Aloha will animate world intelligence because it speaks truth in ways that encourage growth and healing. This form of intelligence will be challenging for institutions because of its transparent nature, and we offer it now as nourishment for us to consider how it will be expressed in our shared future.
- Manulani Auli Meyer, “Spirituality Centered around Aloha/Pono: A Discipline of Love and Truth”

In de afgelopen drie decennia zijn grootschalige, terugkerende hedendaagse kunstevenementen zoals biënnales en triënnales niet alleen gegroeid, maar hebben ze zich ook gevestigd als kunstinstellingen over de hele wereld. Ze belichamen de verlangens en ambities van verschillende lokale groepen en gemeenschappen binnen en buiten de kunst en er worden veel middelen in geïnvesteerd. Er zijn geen tekenen dat ze op korte termijn zullen afnemen, zoals bij veel van de Covid-19 "great reset" scenario's het geval is. De Triënnale van Hawaï, die voor de editie van 2022 opnieuw als Honolulu Biënnale werd gelanceerd in 2017, is daar het bewijs van. In haar vierde editie in 2025 heeft ze haar locaties vermenigvuldigd en zelfs uitgebreid naar andere eilanden – Maui en Hawaii Island – in de Hawaïaanse archipel. Wie en wat zijn de achterbannen van de Hawaii Triënnale en wat zijn de verwachtingen? Hoe werkt het, geplaatst in de context van de complexe geschiedenis en het heden van de archipel rond antikoloniale strijd, soevereiniteitsbeweging, voortdurende migratiestromen en mili-toerisme (naar Teresia Teaiwa)? En welke (alternatieven) biedt het de rest van de (kunst)wereld? Binna Choi zal op deze vragen ingaan vanuit haar positie als een van de drie curatoren voor de komende Hawaii Triënnale 2025, getiteld ALOHA NO.

Omdat Hawaï misschien wel een van de meest populaire en onbegrepen plaatsen ter wereld is, heeft het Hawaïaanse woord "aloha" een gelijkwaardige status. Aloha staat bekend als een Hawaïaanse begroeting en wordt veelvuldig gebruikt voor allerlei soorten branding, maar neemt in feite een centrale plaats in binnen de inheemse Hawaïaanse epistemologie, levenswijzen en culturele, sociale en politieke bewegingen. "Aloha" heeft een diepgaande betekenis en waarde die in het Engels vertaald kan worden als liefde, genegenheid, vriendelijkheid, medeleven, dankbaarheid en verdriet, wanneer het buiten de context en de beelden van koloniaal militoerisme en kapitalistische goederenmarkten wordt gezien, waar praktijken van dekolonisatie, inheemsheid en commoning worden gecultiveerd. ALOHA NO roept op om Hawaï en "aloha", zoals sommigen het kennen, af te leren en opnieuw te leren. Om te leren van de praktijk van het liefhebben in deze conflictueuze en verdeelde wereld en om deze te behouden. ALOHA wordt gemarkeerd met de toevoeging NO, dat in het Engels gelezen moet worden als een ontkenning en verzet, en in het Hawaïaans als een bevestigende intensivering.

Dit evenement is een samenwerking met Casco Art Institute: Working for the Commons en vindt plaats in de Appel op woensdag 28 augustus, om 20:00 uur. Het evenement is in het Engels. Er is beperkte capaciteit voor dit evenement, een plaats reserveren is aangeraden.