Performance Art as Female Resistance: Maria Pinińska-Bereś and the role of re-enactments
12:00–18:00
Kaarten
Klik hier om tickets voor dit evenement te kopen.
Performance Art as Female Resistance. Maria Pinińska-Bereś and the role of re-enactments is een eendaags symposium gericht op de Poolse kunstenaar Maria Pinińska-Bereś (1931-1999). Het symposium wordt georganiseerd in de context van Dorothé Orczyk's curatorial en promotieonderzoeksproject “Performance Art as Female Resistance” over hoe performance als een vorm van (politiek) verzet werd en wordt gebruikt door Poolse vrouwelijke performancekunstenaars die hun kunstpraktijk tijdens de Poolse Volksrepubliek (1952-1989) begonnen en voortzetten na de val van de Muur.
Performance speelt een belangrijke rol in het werk van Pinińska-Bereś en vrouwelijke thema’s staan centraal in haar praktijk. Een analyse van het werk kan unieke inzichten geven in de mogelijk veranderde rol van performance als (politiek) instrument in relatie tot het feminisme, evenals de positie van vrouwelijke kunstenaars. Door het werk van vrouwelijke kunstenaars, die een regimeverandering hebben meegemaakt, te bestuderen, kan dit inzichten geven die relevant zijn voor het huidige sociaal-politieke klimaat nu de relatieve autonomie van vrouwen opnieuw wordt bedreigd.
Waarom gebruikten de kunstenaars performance? En wat betekent dit voor de huidige generatie vrouwelijke kunstenaars? Door de positie en arbeidsomstandigheden van Poolse vrouwelijke performancekunstenaars voor en na de val van de Muur te vergelijken, kunnen we zien wat voor soort invloed een regimeverandering (neoliberalisme versus socialisme) kan hebben op de kunstpraktijken van vrouwelijke performancekunstenaars. Het toont de relevantie van performancekunst binnen kunstgeschiedenis, maar ook de positie van deze kunstenaars in de huidige sociaal-politieke context.
Dorothé Orczyk werkt als curator in hedendaagse kunst en is promovenda aan de UvA. Momenteel werkt zij aan het curatorial en promotieonderzoeksproject 'Performance Art as Female Resistance'. In dit project onderzoekt Orczyk hoe performancekunst werd en wordt gebruikt als een vorm van (politiek) verzet door Poolse vrouwelijke kunstenaars die hun praktijk begonnen tijdens de Poolse Volksrepubliek (1952-1989) en deze voortzetten na de val van de Muur.
Orczyk werkte eerder onder andere als gallery director bij Ellen de Bruijne PROJECTS en was mede-oprichter en curator van de tentoonstellingsruimte ROZENSTRAAT - a rose is a rose is a rose in Amsterdam. Haar interesse als curator gaat uit naar performancekunst met een focus op sociaal geëngageerde en feministische kunstpraktijken.
Dit symposium wordt mede mogelijk gemaakt met de steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Schedule for the day:
12.00 Arrival + drinks
12.30 Welcome & introduction
12.45 Eszter Szakács – Introduction to Works and Words: Manifestation, Archive, and the East of Europe
13.00 Amy Bryzgel - Artistic Re-enactments and Re-performance of Performance Art in Eastern Europe
13.30 Agnieszka Sosnowska - Strategies of Female Resistance Performance in Poland
14.00 Anka Leśniak - Fading Traces. Women Artists in Polish Art of the Seventies
14.30 Break
15.00 Agata Jakubowska - Art and the Emancipation of Women in Socialist Poland: The Case of Maria Pinińska-Bereś
15.30 Bettina Bereś - Re-performance Maria Pinińska-Bereś - Washing Hands
16.00 Round table discussion and questions