Raul Balai en Ehsan Fardjadniya – In gesprek
17:00–18:00
In een gesprek gaan Raul Balai en Ehsan Fardjadniya in op persoonlijke ervaringen van vervreemding door de maatschappij in het algemeen en hoe dit de kennis en het bewustzijn van het zelf beïnvloedt. Beide kunstenaars houden zich in hun kunstpraktijk bezig met begrippen als (trans)nationaliteit, migratie en identiteit, wat zij terugzien in het werk Saamhorigheid van Pope.L.
Je bent van harte welkom om dit gesprek bij te wonen. Deelname is gratis, maar geef je graag op via deze link voor een plekje. Let op: dit evenement duurt ongeveer een uur. Als je voor aanvang graag het werk van Pope.L wilt bekijken, zorg dan dat je een half uur eerder aanwezig bent. Het gesprek is in het Nederlands.
Over de sprekers
Raul Balai a.k.a. el bastardo is een beeldend kunstenaar en curator. Hij studeerde grafisch ontwerp aan de HKU (2005). Naast zijn kunstpraktijk leidde hij van 2006-2017 met zijn compagnons het visuele communicatiebureau Het IJzeren Gordijn. Hij is één van de intiatiefnemers van mensen achter de Zwarte Piet Is Racisme-campagne en Stichting Nederland Wordt Beter. Als kunstenaar is hij onderdeel (geweest) van verschillende collectieven en samenwerkingsverbanden, o.a. The State of L3, Sites of Memory, FRERARA en Art Allies. Balai is de afgelopen jaren tevens actief als tentoonstellingsmaker en ontwerper, dit combineert hij regelmatig met curatorschap. Hij was op deze wijze betrokken bij de tentoonstelling Hier. voor het Rembrandthuis, was gastcurator bij CBK-Zuidoost in Amsterdam en is (mede)verantwoordelijk voor het ontwerp en artistieke samenstelling van de exposities bij The Black Archives.
Centraal in zijn werk als beeldend kunstenaar staat de manier waarop onze "exploitative state of mind" onze blik op de wereld bepaalt. Zijn werk geeft inzicht in machtsstructuren: wat voor invloed deze hebben op hoe we de geschiedenis vertellen, en hoe dat leidt tot de maatschappij die we vandaag de dag hebben. Hierbij spelen (persoonlijke) verhalen over migratie en kolonialisme regelmatig een rol. Hij gebruikt verschillende stijlen en disciplines om dit bloot te leggen en te onderzoeken.
Ehsan Fardjadniya is een beeldend en performancekunstenaar. In 2000 werd hij vanwege zijn politieke cartoons verbannen uit Iran en vroeg hij de vluchtelingenstatus aan in Nederland. Hij is in 2006 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, gevolgd door een tweejarige masteropleiding over kunst als politieke actor aan Goldsmiths University in Londen. In zijn 15 jaar als performancekunstenaar heeft hij een methode van emancipatorische kunst ontwikkeld waarbij sociaal-politieke relaties kunnen worden ingezet als performatieve praktijken om grotere politieke kwesties te beïnvloeden.
Uitgaande van verschillende situaties in de kunstpraktijk, waar interventies tijdelijk zijn en van buitenaf komen, maakt hij in zijn methode interventies van binnenuit, vanuit zijn lichaam. Kunst en activisme versmelten in zijn werk als een weerspiegeling van de politisering van zijn lichaam, als gevolg van zijn status als persoon van kleur en zijn politieke ballingschap. Hij is vooral geïnteresseerd in kwesties rond grenzen en migratie. Door zijn persoonlijke ervaring als vluchteling gaan precaire migratieverhalen door zijn lichaam heen, wat het tot een archief maakt dat vibreert in zijn kunst.