tentoonstelling
2021
ALI R U OK?

ALI R U OK?

07–21.07.2021
de Appel, Schipluidenlaan 12, Amsterdam

ALI R U OK?
Edwin Nasr

"Bijlmerbajes" door Tiemen Rapati, onder licentie CC BY-NC 2.0. Ontwerp door Bassem Saad.

Ten eerste is er de kwestie van gedwongen afwezigheid; van je verdrietig voelen, van een groeiende woede, wanneer de staat der dingen, en de staat zelf, kameraadschap onmogelijk maken. Er is ook de kwestie van infrastructuren, het soort dat geliefden en liefdevolle vreemden van de vergadertafels verdringt, dat je overvalt bij het breken van het brood en continu teitslijnen verstoort. ALI R U OK?* is een lopend onderzoek, opgezet door Edwin Nasr, dat kunstenaars, wetenschappers en cultuurwerkers binnen en buiten Nederland samenbrengt die zich inzetten voor het ontmantelen van de detentiestaat. Het project wil de schadelijke structuren zichtbaar maken die mensen die als vervangbaar worden beschouwd vangen en laten verdwijnen. Daarmee richt het zich op de toekomst van 22 oktober 2007, de dag waarop Bilal B., een twee ntwintigjarige Nederlands-Marokkaanse inwoner van Amsterdam Nieuw-West, op brute wijze werd vermoord door lokale politieagenten. Vlakbij, in de Appel, worden de deelnemers uitgenodigd om vluchtroutes te tekenen en een po tica van ontmanteling te articuleren, wat geograaf Ruth Wilson Gilmore “een praktisch programma voor verandering, geworteld in hoe mensen hun leven in stand houden en verbeteren” zou noemen.


*“ALI R U OK?” is de titel van een nummer van rapper en producer M.I.A., van haar album AIM uit 2016

8 juli, 16.00–19.30
Ruimtelijke interventie door Farah Fayyad en Ayman Hassan
Farah Fayyad (geb. 1990) is grafisch ontwerper en printmaker. Ayman Hassan (geb. 1990) is grafisch ontwerper en zorg-medewerker. Ze wonen allebei afwisselend in Beiroet en Amsterdam en zijn momenteel het tijdelijke masterprogramma Disarming Design van het Sandberg Instituut aan het afronden.

9 juli, 16.30–18.00
Carceral Politics in the Netherlands
Rondetafelgesprek met Julienne Weegels, Barak Kalir,
en Thijs Jeursen. Allen welkom in de de Appel Aula.

In dit rondetafelgesprek worden de verschillende discursieve en performatieve regimes onderzocht die in Nederland aan de basis liggen van de detentiestaat. Als eerst zal Julienne Weegels een inleiding geven in het discursieve domein van criminalisering. Door de Nederlandse context te bekijken door een kritische lens van ‘carceraliteit’ zal ze laten zien hoe zowel eufemistische als dehumaniserende verhalen worden gebruikt om de criminele Ander te construeren, waardoor er vormen van zorg worden bewaakt en voornamelijk jonge, mannelijke ‘detentiesubjecten’ van kleur worden geproduceerd. Thijs Jeursen zal vervolgens aan de hand van zijn eigen onderzoek in Amsterdam Nieuw-West reflecteren op de bovenmatige focus op bepaalde stedelijke ruimten, die een stereotyperende witte blik en een ‘detinerend effect’ rond bepaalde jongerengroepen en plekken veroorzaakt. Tot slot zal Barak Kalir ingaan op buurtsolidariteit en de massale politieontruiming van het eerste We Are Here-kamp aan de Notweg, slechts een paar straten van de Appel vandaan. Reflecterend op de productie van detentiesubjecten, -effecten en-regimes proberen we ons voor te stellen hoe alternatieven eruit kunnen zien.

VIDEO-OPNAME Deelnemers van het paneel in een Kamer naar het hart georganiseerd door Hera Chan als onderdeel van Formation Camp met Farida Sedoc's Niemand hat mij vertellen, 2021 [op de voorgrond] en Lidwien van de Ven’s Amsterdam 01/06/2020 (Dam Square), 2021 [Digitale druk op satijnen stof achteraan]

11 juli, 18.00–19.30 (via Zoom*)
Marking Time: Art in the Age of Mass Incarceration
Lezing van Nicole R. Fleetwood

Deze lezing onderzoekt de impact van de detentiestaat op hedendaagse kunst en cultuur. Nicole R. Fleetwood richt zich op kunst gemaakt in Amerikaanse gevangenissen en werkt samen met kunstenaars en activisten door de hele VS. In haar presentatie zal ze het archief bespreken van de visuele cultuur van Amerikaanse gevangenissen dat ze de afgelopen tien jaar heeft verzameld. Daarnaast zal de lezing ingaan op de strategie n en technieken die gedetineerde kunstenaars gebruiken om visuele documenten over hun gevangenschap te maken.
Nicole R. Fleetwood is schrijver, curator en hoogleraar Amerikanistiek en Kunstgeschiedenis aan de Rutgers Universiteit in New Brunswick. Ze is de auteur van Marking Time: Art in the Age of Mass Incarceration (2020), winnaar van de National Book Critics Award voor kritiek, de Charles Rufus Morey Book Award voor kunstgeschiedenis, en de Frank Jewett Mather Award voor kunstkritiek. Ze is ook de curator van de tentoonstelling Marking Time in MoMA PS1. Andere boeken van haar zijn On Racial Icons: Blackness and the Public Imagination (2015) en Troubling Vision: Performance, Visuality, and Blackness (2011).

*Meld u aan voor dit evenement via aliruok [​at​] deappel.nl

See also