Fatoş Üstek
Omschrijving
Fatoş Üstek is een onafhankelijk curator en schrijver die internationaal werkt.Ze is de auteur van The Art Institution of Tomorrow, Reinventing the Model (2024), medeoprichter en directeur van non-profit maatschappij FRANK Fair Artist Pay, en curator van Frieze Sculpture in Londen, curator van Cascading Principles Expansions binnen Geometry, Philosophy and Interference aan het Mathematical Institute, Oxford University. Naast het leiden van internationale projecten vervult ze bestuursfuncties in kunstorganisaties: in het Verenigd Koninkrijk (voorzitter, New Contemporaries), Nederland (redactioneel advies, Extra Extra Magazine) en Duitsland (adviesraad, Urbane Kuenste Ruhr). Üstek is lid van de International Association of Art Critics AICA UK, ICI, IKT en stichtend lid van AWITA (Association of Women in the Arts).
Ze was eerder directeur van de Liverpool Biënnale, directeur van het Roberts Institute of Art, curator van Art Night, Londen (2017), curator van fig-2 50 exhibitions 50 weeks, ICA Londen (2015) en Associate Curator van de 10e Gwangju Biënnale, Zuid-Korea (2014).
Ze heeft opdracht gegeven voor een aantal projecten in de openbare ruimte in het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Üstek heeft ook meerdere juryrollen vervuld voor internationale kunstprijzen en biënnales, waaronder Turner Prize 2020, het Schotse paviljoen 2022 en het Nederlandse paviljoen in 2022 en 2024 op de Biënnale van Venetië en Jindrich Chalupecky Society Award (2022-2024). Ze nomineert voor prestigieuze prijzen zoals de Jarman Award en de Fourth Plinth.