Tentoonstelling
Father, Can't You See I'm Burning?
27 apr — 15 jun 2014
opening: 25 april, 18:00 - 21:00 uur
Robertas Narkus, Turbulence 3, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Robertas Narkus, Turbulence 3, 2014, performance and installation.Jan Rothuizen, Fantasio Again and Again, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Ieva Misevičiūtė, There is no stopping this institution, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Ieva Misevičiūtė, There is no stopping this institution, 2014The Roaster aan het werk. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Curatorial intervention. The objects were in the storage room, which is used for the duration of the show as exhibition space for one of the artworks. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Jan Hoeft, Exit Strategy, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Marinus Boezem, If you´d like to see this photo in colors, burn it, (1967-69), postcard, 10.8 x 16 cm. Courtesy of the artist.Reinaart Vanhoe, Permanent Loitering Space, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Justin Gosker, Sphere, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Reinaart Vanhoe, Banner, 2012. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. <em>fotograaf: cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Justin Gosker by the Roaster. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>Sarah van Lamsweerde, Tell/Sell, a common Story, 2014. <em>fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk</em>
Robertas Narkus, Turbulence 3, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Robertas Narkus, Turbulence 3, 2014, performance and installation.
Jan Rothuizen, Fantasio Again and Again, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Ieva Misevičiūtė, There is no stopping this institution, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Ieva Misevičiūtė, There is no stopping this institution, 2014
The Roaster aan het werk. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Curatorial intervention. The objects were in the storage room, which is used for the duration of the show as exhibition space for one of the artworks. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan Hoeft, Exit Strategy, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Marinus Boezem, If you´d like to see this photo in colors, burn it, (1967-69), postcard, 10.8 x 16 cm. Courtesy of the artist.
Reinaart Vanhoe, Permanent Loitering Space, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Justin Gosker, Sphere, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Reinaart Vanhoe, Banner, 2012. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. fotograaf: cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan Hoeft, Surface Drainage, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Justin Gosker by the Roaster. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk
Sarah van Lamsweerde, Tell/Sell, a common Story, 2014. fotograaf: Cassander Eeftinck Schattenkerk

Father Can't You See Im Burning?

Marinus Boezem, Justin Gosker, Jan Hoeft, Krõõt Juurak, Sarah van Lamsweerde, Ieva Misevičiute, Robertas Narkus, Pavel Pepperstein, Michael Portnoy, Jan Rothuizen, Reinaart Vanhoe, Young-Hae Chang Heavy Industries en Katarina Zdjelar.

Opening 25.04. 18:00-21:00
Tentoonstelling 27.04.–15.06.2014

---------------------------------------------------------

De tentoonstelling Father, Can't You See I'm Burning? is samengesteld door de deelnemers van het Curatorial Programme van de Appel arts centre. De groepstentoonstelling, waarvoor meer dan tien nieuwe kunstwerken werden gemaakt, opent op 25 april en heeft een zijprogramma met publieke evenementen en performances. In de tentoonstelling wordt een radicale erfenis verkend aan de hand van een belangrijk historisch non-event, een tentoonstelling van de Situationist International die nooit heeft plaatsgevonden. In 1959 schreven de Situationisten een voorstel aan directeur Willem Sandberg om een labyrint te bouwen in het Stedelijk Museum.

volledige beschrijving

Een labyrint?

Father, Can't You See I'm Burning? stelt ons (kunstenaars, publiek en curatoren) in staat het gebouw van de Appel arts centre op een nieuwe manier te benaderen en de bestaande infrastructuur van het kunstinstituut te verkennen. De conventies van de kunstinstelling worden daarbij op een subtiele manier veranderd. Communicatiemiddelen worden tentoonstellingsruimtes, presentatieruimtes worden ateliers, opslagruimtes worden podia, trappenhuizen worden zitplekken en samenwerking wordt corruptie.

De interventies van de kunstenaars binnen deze tentoonstelling zouden een indruk kunnen geven van het ingebeelde labyrint dat diep in ons cultureel erfgoed begraven ligt. Jan Hoeft installeert niet-functionele goten en brengt elders trillingen teweeg, Katarina Zdjelar introduceert de nodige scepsis en ondermijnt ons gebruik van taal, terwijl Robertas Narkus een performance presenteert waarin energie eerder wordt gevoeld dan zichtbaar gemaakt. Jan Rothuizen nodigt onze grootouders uit om zijn muurschildering in de Appel arts centre te bewerken en Ieva Misevičiute nodigt onze vrienden uit een antropomorf beeldhouwwerk te maken. De tentoonstelling vindt niet alleen plaats in het gebouw van de Appel arts centre, maar ook op de voorgevel en zelfs online: Young-Hae Chang Heavy Industries kaapt de website en stelt met digitale poëzie paranoïde vragen over wat er gebeurt met alle kunstwerken die niet in het museum belanden. Pavel Peppersteins novelle Tunnel wordt via online nieuwsbrieven verspreid. Terug in de tentoonstellingsruimte-annex-kantoor installeert Michael Portnoy een andere kunstenaar (Rán Flygenring) om de evolutie van kunst te versnellen. Door middel van een performance maakt Krõõt Juurak de meningsverschillen en spanningen tussen de curatoren van de tentoonstelling zichtbaar; Reinaart Vanhoe onderzoekt de taal van marketing en sponsoring; Sarah van Lamsweerde verkoopt woorden op een veiling; Marinus Boezem leert ons dat kunst verbrand moet worden om het te begrijpen en Justin Gosker leidt ons via de brandtrap naar zijn zwarte bollen. Ondertussen maken de curatoren stilletjes ruzie in de hoek.

De openingsavond (vrijdag 25 april, 18.00-21.00 uur) wordt vergezeld door performances van Krõõt Juurak, Robertas Narkus, Michael Portnoy en Katarina Zdjelar. Deze performances en het verdere publieksprogramma vinden plaats op specifieke momenten gedurende de tentoonstelling . Zie de website van de Appel arts centre www.deappel.nl voor het gehele programma. 

Lees hier the Tunnel een kort verhaal door Pavel Pepperstein

Father Can’t You See I’m Burning? is samengesteld door de deelnemers van de Appel Curatorial Programme 2013-2014: Renata Cervetto, Kris Dittel, Lara Khaldi, Emma Panza, Aneta Rostkowska en Kate Strain.

Over de Appel Curatorial Programme
Sinds 1994 organiseert de Appel het Curatorial Programme. Het programma biedt veelbelovende internationale tentoonstellingsmakers een pakket aan ervaringen en expertise die hen in staat stelt om zich verder te professionaliseren. Het programma sluit af met een eindproject dat door de deelnemers zelf wordt samengesteld.

Openingstijden Father, Can't You See I'm Burning?
Dinsdag – Zaterdag 12:00 – 20:00 uur
Zondag 12:00 – 18:00 uur
De tentoonstelling is op Koningsdag (26 april) gesloten.

www.burning.deappel.nl

Met speciale dank aan: Stichting Ammodo, Lloyd Hotel & Culturele Ambassade en Kunsthalle Beijing