performance
1975
Gina Pane "Discours mou et mat"

Gina Pane "Discours mou et mat"

28.06–17.07.1975
de Appel, Brouwersgracht 196, Amsterdam

Om de performance ruimte te betreden, moesten de bezoekers langs een motorfiets, die pontificaal in de ingang stond opgesteld. In de ruimte waren de volgende objecten geplaatst, die het decor zouden vormen voor de op handen zijnde performance: een motorhelm, bokshandschoenen, boksbeugels, een goudkleurig geverfd(e) golfbal en scheermes, rode en witte rozen en een naakte vrouw wiens rug met blauwe sterren versierd was.

De eerste scène van de performance duurde een kwartier. Pane betrad de ruimte, gekleed in een witte broek met wijde pijpen, een witte blouse en witte schoenen met hoge hakken. Ze droeg een zonnebril en had blauwe sterren op haar linker arm en hand getekend. Op de vloer waren twee spiegels gelegd, met daarop glasplaten. Op de rechter spiegel (vanuit Pane's gezichtspunt) waren sterren getekend en op de glasplaat erboven stond het woord 'aliénation'. De linker spiegel was blanco, maar op de glasplaat was het portret getekend van een persoon met een zonnebril. De brilleglazen weerspiegelden een molen en een tulpenveld. Pane knielde neer achter de twee spiegels en sloeg goudkleurige bekkens van karton tegen elkaar, waarvan de binnenkant was beplakt met watten. Na dit geluidloze spel werden enkele dia's geprojecteerd.

In de tweede scène van vijf minuten sloeg Pane met haar blote vuisten de twee glasplaten kapot.

In de tien minuten durende scène erop, zat Pane op een kruk en sloeg met een tennisracket tegen een bal die met een lijn aan het plafond bevestigd was, om deze weer op te vangen met haar voorhoofd.

Tijdens de vierde scène kroop Pane naar de kapotgeslagen glasplaten om er nogmaals op te slaan en hijgde gelijktijdig in een microfoon.

Na tien minuten brak de even lang durende scène vijf aan, waarin Pane met een scheermesje een verticale snee in haar boven- en onderlip sneed.

Voor de laatste scène ging Pane naast de naakte vrouw liggen om door een verrekijker omhoog te kijken. Op de achtergrond werd Brahms in slow-motion gedraaid. Tot slot volgde nog een diaprojectie.

28 juni - 17 juli: tentoonstelling van:

- 1 foto van Le lait chaud, performance bij J.-M. Boutan te Parijs in 1972

- 1 foto van Transfert, performance bij Space 640 te Saint-Jeannet in 1973

- 1 foto van Sentimentale, performance bij Galeria Diagramma te Milaan in 1973

- 1 foto en een video van Psyché, performance bij Galerie Stadler te Parijs in 1974

- 1 foto van Mélancolique, performance bij Studio Morra te Napels in 1974

Gina Pane – Discours Mou et Mat

archive, 1975

Gina Pane – Discours Mou et Mat – photo

photograph, 1975

Gina Pane – Discours Mou et Mat – press

archive, 1975

Gina Pane – Discours Mou et Mat

archive, 1975

Gina Pane – Discours Mou et Mat

archive, 1975

Gina Pane – Discours mou at mat Storyboard of the performance in frame

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Discours mou at mat Storyboard of the performance in frame

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Discours mou at mat Storyboard of the performance in frame

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Discours mou at mat Storyboard of the performance in frame

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Discours mou at mat Poem for Performance

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Psyche

collection (unintended), 1974

Gina Pane – Psyche

collection (unintended), 1974

Gina Pane – Psyche

photograph, 1974

Gina Pane – Discours mou et mat Handwritten poem for performance

collection (unintended), 1975

Gina Pane – Psyche

collection (unintended), 1974

See also